Τα τελευταία επτά χρόνια από βιωματική εμπειρία έχω καταλάβει ότι η μελέτη του σχολείου για τα περισσότερα παιδιά δεν είναι εύκολη υπόθεση. Και είναι υπόθεση δυσκολότερη, ειδικά για εκείνα που έχουν μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, απόσπαση προσοχής ή βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού. Οι γονείς κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να τα βοηθήσουμε. Και ευτυχώς όσο περνάνε τα χρόνια, κυκλοφορούν όλο και περισσότερα βιβλία που βοηθούν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να γίνεται η ύλη του σχολείου πιο βατή, κατανοητή και προσαρμοσμένη στις ικανότητές τους.
Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενη γιατί πριν λίγο καιρό ανακάλυψα τα βοηθήματα ειδικής αγωγής που κυκλοφορούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τις Εκδόσεις Συμμετρία. Είναι μια σειρά βιβλίων για τις Γ’ και Δ’ τάξεις του Δημοτικού σχολείου, προσαρμοσμένη στους μαθητές που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού και που παρακολουθούν τάξεις τυπικού σχολείου, είτε σε τμήμα ένταξης, είτε με τον θεσμό της παράλληλης στήριξης. Μπορούν όμως να βοηθήσουν και παιδιά χωρίς μαθησιακές δυσκολίες, να κατανοήσουν την ύλη με πιο εύκολο, αναλυτικό και βατό τρόπο.
Τα βοηθήματα απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς αλλά και γονείς. Σχεδιάστηκαν με πολλή αγάπη, ενσυναίσθηση, ευθύνη και σεβασμό από μια μητέρα – εκπαιδευτικό πληροφορικής που θέλησε να διδάξει τον γιο της με διαφορετικό, απλό και κατανοητό τρόπο, κατά τη διάρκεια της Γ΄τάξης του Δημοτικού. Στη συνέχεια, το υλικό του βιβλίου το δοκίμασαν πιλοτικά δύο εκπαιδευτικοί κι έκαναν τροποποιήσεις και προσθήκες, ώστε να είναι σύμφωνο με τις βασικές διδακτικές αρχές του γλωσσικού μαθήματος και όσο γίνεται πιο συμβατό με το αντίστοιχο σχολικό εγχειρίδιο που χρησιμοποιείται στη Γλώσσα της Γ΄τάξης του Δημοτικού.
Ένας δεύτερος βασικός στόχος των βοηθημάτων είναι να μπορούν να χρησιμοποιηθούν και από τους γονείς κατά τη μελέτη για την επόμενη μέρα. Κρατώντας αυτά τα βιβλία στα χέρια τους, οι γονείς έχουν ουσιαστικά έναν οδηγό με εύκολες και κατανοητές πρακτικές, τις οποίες μπορούν να ακολουθήσουν και να διευκολύνουν το έργο τους, μιας και δεν είναι ειδικοί. Επίσης, αν κάποιες δραστηριότητες – ασκήσεις δεν έχουν γίνει από τον μαθητή κατά τη διάρκεια του πρωινού προγράμματος, μπορούν να γίνουν με τη βοήθεια του γονιού κατά την απογευματινή μελέτη ή στο κέντρο μελέτης, αν το παιδί δεν το διαβάζει ο γονέας ή δε διαβάζει μόνο του.
Με τα βιβλία αυτά καλύπτεται ένα ευρύ φάσμα μαθησιακών δυνατοτήτων, λόγω της ιδιαίτερης δομής τους, καθώς τα κείμενα είναι μικρά με απλές λέξεις, η γραμματοσειρά είναι μεγάλη και ευανάγνωστη και η εικονογράφηση είναι πλούσια και στοχευμένη. Επίσης γίνεται χρωματικός διαχωρισμός σε γνωστικά αντικείμενα και ομαδοποίηση εννοιών. Με αίσθημα ευθύνης και σεβασμού, γραμμένα από μία μητέρα παιδιού που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού, τα βιβλία αυτά είναι ανθρωποκεντρικά και έχουν ως στόχο να παρέχουν την απαραίτητη γνώση αλλά και την ουσιαστική ανεξαρτησία που χρειάζεται να έχει το παιδί εντός και εκτός της τάξης.
Τέλος, κάθε γονιός μπορεί να ακολουθήσει την απλή δομή τους, λαμβάνοντας ενεργό ρόλο στη διαδικασία της μάθησης, ενώ οι εκπαιδευτικοί θα βρουν σε αυτά ένα πολύ χρήσιμο και λειτουργικό βοήθημα για τα προγράμματα εξατομικευμένης διδασκαλίας που εφαρμόζουν στους μαθητές τους. Είναι αξιοσημείωτο ότι τα βιβλία καλύπτουν την ύλη που αναφέρεται στο αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας του Υπουργείου Παιδείας, με ολοκληρωμένους μαθησιακούς στόχους και μπορούν να χρησιμοποιηθούν αυτούσια.
ΓΛΩΣΣΑ Γ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ – Α’ ΤΕΥΧΟΣ
ΓΛΩΣΣΑ Γ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ – Β’ ΤΕΥΧΟΣ
Αυτισμός: Το βιβλίο της οικογένειας 83 δραστηριότητες βήμα-βήμα
Αυτισμός: το βιβλίο της οικογένειας – τετράδιο ασκήσεων
Αναζητήστε τα στα βιβλιοπωλεία και στο www.simmetria.gr.
Γιατί όπως λέει και ένα υπέροχο ρητό “Αν το παιδί δεν μπορεί να μάθει με τον τρόπο που το διδάσκουμε, τότε πρέπει να το διδάξουμε με τον τρόπο που μπορεί να μάθει”.
της Έφης Αργυροπούλου
Δημοσιογράφος, συγγραφέας και blogger του Working Moms.