Ο Γιάννης Σαρακατσάνης ετοίμασε και συμμετέχει ενεργά στην παράσταση “Οι εφευρέσεις που άλλαξαν τον κόσμο” μια παράσταση άκρως εκπαιδευτική και με ένα θέμα πρωτότυπο που δεν έχει ξανά ανεβεί σε θεατρική σκηνή. Έχει προσεγγίσει εξαιρετικά το θέμα και ο διαδραστικός ρόλος των ηθοποιών ενθουσιάζει ακόμα περισσότερα τα παιδιά που αν μη τι άλλο είναι ένα πολύ απαιτητικό κοινό.
Η παιδική σκηνή του Θεάτρου Γκλόρια γεμίζει φέτος από τις εφευρέσεις και τους εφευρέτες που άλλαξαν τον κόσμο! Τα παιδιά γνωρίζουν τις σημαντικότερες εφευρέσεις της ιστορίας του πλανήτη μας, γελώντας και διασκεδάζοντας! Μάλιστα! Και ως δια μαγείας μικροί και μεγάλοι μαθαίνουν. Μαθαίνουν αβίαστα… διότι η σοφία κρύβεται στην απλότητα!
Οι μικροί θεατές μας θα ταξιδέψουν από τη νεολιθική εποχή και την αρχαία Ελλάδα μέχρι το 2050 μ.Χ., σε μια διαδρομή – ύμνο στην ανθρώπινη εφευρετικότητα και στην επιστημονική σκέψη. Με διάδραση, βιντεοπροβολές, μουσική και πάρα πολύ χιούμορ, η παράσταση δείχνει πώς προέκυψαν οι εφευρέσεις που άλλαξαν την ανθρωπότητα. Άλλοτε με το πείραμα και την παρατήρηση και άλλοτε μέσα από τυχαία γεγονότα, όπως π.χ. όταν ένας άγνωστος αγγειοπλάστης πριν από 5000 χρόνια εφηύρε τον τροχό από μία απροσεξία!
Η παράσταση παρουσιάζει τη ζωή των επιστημόνων που άφησαν εποχή με απλό και διασκεδαστικό τρόπο, χωρίς να παραποιεί την Ιστορία και με στόχο να εμπνεύσει τα παιδιά να σκέφτονται. Να σκέφτονται… επιστημονικά! Όπως έκανε κάποτε ο Θαλής. Και ο Γουτεμβέργιος. Και ο Γαλιλαίος. Και πολλοί άλλοι…
Ποιος είναι όμως ο μεγαλύτερος εφευρέτης όλων των εποχών; Ε, λοιπόν, κανένας απ’ όσους γνωρίζουμε! Σύμφωνα με τους επιστήμονες, μέχρι το 2050 η τεχνολογία θα έχει λύσει τα σημαντικότερα προβλήματα της ανθρωπότητας. Άρα η μεγαλύτερη εφεύρεση όλων των εποχών δεν έχει γίνει ακόμα και επομένως οι μεγαλύτεροι εφευρέτες της ιστορίας είναι ακόμα παιδιά…
Τα παιδιά μας!
Τα βασικά σημεία που μας ενθουσίασαν στην παράσταση ήταν η μουσική, το video wall που μας μετέφερε διαδραστικά στο μέλλον, οι πηγαίες ατάκες και ερμηνείες των ηθοποιών, ο ένας ήταν καλύτερος από τον άλλων και το έναυσμα που έδωσε η παράσταση στα παιδιά να θέλουν να μάθουν για τις εφευρέσεις που άλλαξαν τον κόσμο και να αγαπήσουν την επιστήμη.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Κείμενο-Σκηνοθεσία: Γιάννης Σαρακατσάνης
Σκηνικά-Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Μουσική: Νίκος Τσέκος
Βίντεο-Προβολές: Χρυσούλα Κοροβέση, Μάριος Γαμπιεράκης
Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος
Παίζουν οι ηθοποιοί:
Σταύρος Γιαννουλάδης • Θανάσης Ζερίτης • Τζεφ Μαράουι
Αλεξάνδρα Ούστα • Γιάννης Σαρακατσάνης •Κίμων Φιορέτος
Σωσώ Χατζημανώλη
Ο Γιάννης Σαρακατσάνης εμπνευστής της παράστασης μας παραχώρησε μια αποκλειστική συνέντευξη:
W.M. Πως εμπνευστήκατε αυτή την σπουδαία και τόσο εκπαιδευτική παράσταση για τα παιδιά μας;
Ποιο ήταν το κίνητρο για να δημιουργήσετε αυτή την παράσταση;
Γ.Σ. Αφ’ ενός αγαπώ πολύ την επιστήμη και αν δεν με είχε κερδίσει το θέατρο μπορεί να είχα καταφέρει να τελειώσω το μαθηματικό της Πάτρας και να ήμουν κι εγώ τώρα ένας επιστήμονας. Αφ’ ετέρου πιστεύω πολύ στον εκπαιδευτικό ρόλο του θεάτρου, ιδιαίτερα του παιδικού. Έτσι ονειρευόμουν εδώ και χρόνια να κάνω μια παράσταση για τις εφευρέσεις και φέτος προέκυψαν οι σωστές συνθήκες για να γίνει.
W.M. Για ποιους λόγους θα προτείνατε στους γονείς να έρθουν να παρακολουθήσουν την παράσταση με τα παιδιά τους;
Γ.Σ. Στόχος της παράστασης είναι να δείξει στα παιδιά τη γοητευτική πλευρά της επιστήμης. Να δουν την ηρωική προσπάθεια των εφευρετών και τη σχεδόν μαγική διάσταση των εφευρέσεών τους. Η παράσταση έχει πάρα πολύ υλικό και αυτό θα κάνει σίγουρα τα παιδιά να έχουν ερωτήσεις. Θα ήθελα οι γονείς να τα συνοδεύσουν σε αυτήν την αναζήτηση ώστε τα παιδιά να πάρουν όσο πιο πολλά εφόδια γίνεται.
W.M. Το διαδραστικό στοιχείο που έχει η παράσταση που συμμετέχουν ενεργά και τα παιδιά σε τι αποσκοπεί;
Γ.Σ. Το θέατρο είναι και αυτό μια εφεύρεση. Όπως λοιπόν και με τις υπόλοιπες εφευρέσεις που παρουσιάζουμε, έτσι και με το θέατρο, θέλουμε να δείξουμε τους εσωτερικούς μηχανισμούς και τη λειτουργία του. Γι’ αυτό το λόγο σπάμε τον «τέταρτο τοίχο», απευθυνόμαστε στα παιδιά κατά τη διάρκεια της παράστασης και ζητάμε και τη συνεισφορά τους.
W.M. Για εσάς προσωπικά ποια είναι η σπουδαιότερη εφεύρεση όλων των εποχών και ποια του μέλλοντος;
Γ.Σ. Θα επέλεγα τον τροχό από το παρελθόν. Αυτή η εφεύρεση απελευθέρωσε την ανθρωπότητα επιτρέποντας μας να ταξιδεύουμε σε αποστάσεις που δε μπορούσαμε πριν. Ο τροχός, με τον τρόπο του, μίκρυνε τον κόσμο και επιτάχυνε τον χρόνο αλλά έχει και άλλο ένα γοητευτικό στοιχείο. Πολλές εφευρέσεις είναι μηχανικές εκδοχές κάποιου παραδείγματος που είδε ο άνθρωπος στη φύση. Το αεροπλάνο πχ είναι μια μηχανική εκδοχή του πουλιού. Ο τροχός όμως είναι μια αυτούσια σύλληψη του ανθρώπου άνευ φυσικού προηγουμένου, δεν υπάρχουν ρόδες στη φύση. Ο εφευρέτης λοιπόν του τροχού ήταν μια πραγματική ιδιοφυΐα.
Όσο για το μέλλον, περιμένουμε πολλά. Οι επιστήμονες λένε ότι μέσα στα επόμενα 30 χρόνια περίπου θα βρεθεί η λύση του ενεργειακού προβλήματος. Μια τέτοια εφεύρεση θα μπορέσει να εξαλείψει την πείνα και την φτώχια μια για πάντα! Αρκεί, εμείς οι άνθρωποι να το επιτρέψουμε.
Λίγα λόγια για τον Γιάννη Σαρακατσάνη:
Σπούδασε μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας και υποκριτική στο «Σύγχρονο θέατρο Αθήνας» του Γ. Κιμούλη και στο “School of Physical Theatre” στο Λονδίνο. Από το 2004 είναι ιδρυτικό μέλος της θεατρικής ομάδα AbOvo – στην οποία σκηνοθετεί, παίζει και γράφει – με γνωστότερα έργα τα: «Εκεί, εκεί στην Κόλαση», «Ζελόβ», «Μαμά Ελλάδα 2» και «Το Ίδρυμα», καθώς και το έργο σωματικού θεάτρου: «Ο Πλανήτης» που κέρδισε και το πρώτο βραβείο στο BE Festival του Birmingham, το 2010. Από το 2008 είναι επίσης και καλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ νεανικού θεάτρου Bob Theatre Festival, το οποίο διοργανώνει η ομάδα AbOvo.
Εκτός AbOvo έχει σκηνοθετήσει, γράψει και παίξει σε πολυάριθμες παραστάσεις και είναι μέλος της ομάδας επικοινωνίας της επιστήμης SciCo παίζοντας και σκηνοθετώντας στις παραστάσεις της.
Επίσης διδάσκει σωματικό και devised θέατρο σε επαγγελματίες και ερασιτέχνες ηθοποιούς.
Η ένωση Ελλήνων κριτικών τον έχει τιμήσει με μια υποψηφιότητα για βραβείο νέου δημιουργού, το 2007 και με έναν έπαινο για ανδρικό ρόλο, το 2014, ενώ το 2016 ήταν υποψήφιος για το βραβείο ανδρικού ρόλου του περιοδικού Αθηνόραμα, για την παράσταση «Το Δάνειο».
της Έφης Αργυροπούλου
Journalist and blogger of Working Moms