Πώς σκέφτεται ένα αισιόδοξο παιδί και πώς ένα απαισιόδοξο;

Πώς σκέφτεται ένα αισιόδοξο παιδί και πώς ένα απαισιόδοξο;

Όλοι γνωρίζουμε τι είναι η αισιοδοξία και πως λειτουργεί θετικά στην ζωή μας, στην υγεία μας αλλά και στην απόδοσή μας στην δουλειά.

Ο τρόπος που κοιτάμε τις καταστάσεις που έρχονται στον δρόμο μας, καθώς και ο τρόπος που τις αντιμετωπίζουμε επηρεάζεται από την αισιοδοξία ή την απαισιοδοξία που έχουμε.

Τα παιδιά μας γνωρίζουμε ότι παρατηρούν την κάθε μας κίνηση, βλέμα και κουβέντα που θα πούμε, με μοναδικό σκοπό να μας μιμηθούν. Από τον τρόπο που πίνουμε νερό μέχρι τις αντιδράσεις μας σε δύσκολες και στρεσογόνες καταστάσεις.

Το να αποδεχτούμε και να κατανοήσουμε την ανάγκη των παιδιών για μίμηση μας βοηθάει ώστε να διαμορφώσουμε την δική μας αντίληψη για τα πράγματα, να προσπαθήσουμε να είμαστε πιο προσεκτικοί στην συμπεριφορά μας και να αναρωτηθούμε ποια είναι αυτά τα στοιχεία που θα διαμορφώσουν ένα αισιόδοξο παιδί και τελικά έναν αισιόδοξο ενήλικα.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός αισιόδοξου ενήλικα;

Καταρχάς , οι δύσκολες καταστάσεις είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν επιλέγουν μόνο τους απαισιόδοξους αλλά πλήττουν και τους ανθρώπους με θετική σκέψη. Η διαφορά είναι στο πως επιλέγω κάθε φορά να ερμηνεύσω την κάθε κατάσταση και πως νιώθω ότι μπορεί να ανατραπεί ή να καλυτερεύσει. Σε μια ‘αναποδιά’ ο αισιόδοξος άνθρωπος θα πάρει τις αποστάσεις του από το γεγονός χωρίς να βουλιάξει μέσα σε αυτό , χωρίς να κάνει γενικεύσεις και φυσικά χωρίς να νιώθει ότι δεν μπορεί τίποτα να αλλάξει. Το αν θα πετύχει η αλλαγή ή αν τα πράγματα θα πάνε προς το καλύτερο δεν είναι αποτέλεσμα μόνο της θετικής σκέψης ή της τύχης αλλά και αποτέλεσμα της προσπάθειας.

Πώς σκέφτεται ένα αισιόδοξο παιδί και πως ένα απαισιόδοξο;

Για να απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση γυρνάμε και πάλι πίσω στην μίμηση. Πως αντιδρούμε εμείς στις δύσκολες καταστάσεις; Πως διαχωρίζουμε  την αισιόδοξη στάση από την απαισιόδοξη;  Τα παιδιά αποκτούν την αισιοδοξία από  μικρή ηλικία και αντίστοιχα βιώνουν την απαισιοδοξία σε καταστάσεις που δεν λειτουργούν όπως θα ήθελαν. Σημασία έχει να ερμηνεύουν σωστά τις διάφορες καταστάσεις και απογοητεύσεις. Ένα τετράδιο που σκίστηκε ή ένα παιχνίδι που χάλασε θα είναι ή η απόλυτη καταστροφή ή μια ευκαιρία. Μια ευκαιρία να ξαναφτιαχτεί ή ακόμη καλύτερα  να αγοραστεί ένα καινούργιο. Η στάση που θα έχει το παιδί θα κρίνει και την έκβαση της ιστορίας. Εμείς είμαστε εκεί για να του δείξουμε ένα σωστό τρόπο διαχείρισης κρίσεων.

Εμείς πως αντιδρούμε άραγε όταν χαλάσει κάτι δικό μας; Τα παρατάμε; Σκεφτόμαστε ότι φυσικά όπως πάντα όλα πάνε στραβά ή προσπαθούμε να βρούμε μια λύση ακόμα και αν φαίνεται ανέφικτο;

Τι κερδίζει ένα παιδί και ένας ενήλικας που έχει αισιοδοξία;

Πρώτα από όλα υγεία, ψυχική και σωματική. Επιπλέον γίνεται καλύτερος στα μαθήματα/ δραστηριότητες και εργασία. Δεν βουλιάζει με κάθε σταγόνα νερού που έρχεται κατά πάνω του αλλά ζυγίζει σωστά τα δεδομένα χωρίς να τα γενικεύει και χωρίς να θεωρεί τον εαυτό του έρμαιο της τύχης το  αναλαμβάνοντας δράση.

Η αισιοδοξία δεν είναι τάση της εποχής , είναι ένας τρόπος να δούμε τα πράγματα στην σωστή τους διάσταση επιλέγοντας τον τρόπο που θα τα διαχειριστούμε. Οι αισιόδοξοι γονείς μεταβιβάζουν την στάση αυτή στα παιδιά τους, τα οποία θα μεγαλώσουν προσπαθώντας να βρίσκουν λύσεις και ευκαιρίες ανάπτυξης. Οι δύσκολες καταστάσεις μπορεί πολλές φορές να μας λυγίζουν, ακόμα και τους πιο αισιόδοξους, μπορεί να μας κάνουν να χάνουμε τον έλεγχο της ζωής μας , αλλά μην ξεχνάμε ότι εμείς θα στρίψουμε το τιμόνι για να τον ξαναποκτήσουμε.

Της Αγγελικής Β, νηπιαγωγός.

Είμαι η Αγγελική, μαμά δυο υπέροχων παιδιών, είμαι νηπιαγωγός και μένω μόνιμα στο εξωτερικό. Μότο μου στο σπίτι με τα παιδιά είναι…..παίξτε, λερωθείτε, πειραματιστείτε, πείτε τραγούδια και χαμογελάστε! Τις κατασκευές μας και τα κείμενά μου θα τα βρείτε στον λογαριασμό μου στο Instagram paidiki_matia.

Ψυχολογία