Αν το παιδί σας με το που ξυπνήσει ζητάει το τάμπλετ ή το κινητό να σας καθησυχάσω .. δεν είναι το μόνο! Είναι γεγονός πως τα παιδιά λατρεύουν τις οθόνες. Είναι μία γρήγορη, ευχάριστη και πολυαισθητηριακή εμπειρία με άπειρες δυνατότητες.

Φυσικά δεν μπορούμε να αποκλείσουμε τα παιδιά από την τεχνολογία, καθώς πιθανότατα εκεί έγκειται το μέλλον της κοινωνίας μας. Παρ’ όλα αυτά θα ήταν λάθος να παραβλέψουμε τις αρνητικές συνέπειες που μπορεί να έχει μία υπερέκθεση στις οθόνες, σε ηλικίες που ακόμα ο παιδικός εγκέφαλος δεν είναι έτοιμος να επεξεργαστεί την πληθώρα των πληροφοριών που δέχεται μέσα  από π.χ. ένα video game.

Συγκεκριμένα, τα νέα επιστημονικά δεδομένα μας δείχνουν πως τα παιδιά που αφιέρωναν αρκετό χρόνο μπροστά στην τηλεόραση, ανέπτυξαν 5% χαμηλότερη γνωστική λειτουργία καθώς επίσης μία τέτοια κατάσταση στο σπίτι, μπορεί να «φρενάρει» την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του εγκεφάλου τους.

Με ποιους τρόπους όμως θα μπορούσε να περιοριστεί μία τόσο διασκεδαστική συνήθεια για τα παιδιά και συνάμα βολική για τους γονείς;

Δώστε το σωστό παράδειγμα. Πώς θα μπορούσαμε να ζητήσουμε από ένα παιδί να ελαττώσει τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών όταν βλέπει εμάς με το κινητό/ταμπλετ συνεχώς στο χέρι; Σκεφτείτε πόσες φορές τσεκάρουμε το κινητό μας την ημέρα. Άρα αυτό μαθαίνει και το παιδί μας. Προσπαθήστε να απομακρύνετε το κινητό για κάποια ώρα και να αφιερώσετε αποκλειστικό χρόνο στο παιδί. Έτσι και το παιδί αντιλαμβάνεται τι σημαίνει να είσαι συγκεντρωμένος σε μία δραστηριότητα.

Δημιουργήστε περιοχές/ζώνες εντός του σπιτιού όπου θα απαγορεύονται οι ηλ/κές συσκευές από όλους. Για παράδειγμά την ώρα του βραδινού. Δείτε το σαν μία ευκαιρία να συζητήσετε για κάτι που σας απασχολεί, για την ημέρα σας και γενικά να έρθετε πιο κοντά.

Δείξτε στο παιδί τις άπειρες δυνατότητες που κρύβει ένα τάμπλετ/κινητό/υπολογιστής. Η χρήση τους δεν περιορίζεται μόνο σε παιχνίδια και βιντεάκια στο youtube αλλά μπορεί να αποτελέσει μία αστείρευτη πηγή γνώσεων και πληροφοριών. Για παράδειγμα να βρίσκει πληροφορίες για κάποια εργασία που έχει στο σχολείο.

Μην αφήνετε το παιδί να βυθίζεται στον καναπέ αγκαλιά με το τάμπλετ. Την ώρα που ασχολείται με αυτό μη ξεχνάτε να του απευθύνετε το λόγο ακόμα και να μάθετε πληροφορίες για αυτό που παίζει. Δείξτε ενδιαφέρον για το ενδιαφέρον του!

Δώστε του εναλλακτικές εξίσου διασκεδαστικές όπως μία βόλτα με το ποδήλατο, κάποιο επιτραπέζιο ή κάποια κατασκευή.

Δημιουργήστε μαζί ένα πρόγραμμα, καλύτερα οπτικό για τα πιο μικρά παιδιά, ώστε να είναι ξεκάθαρο ποιες μέρες και ώρες επιτρέπεται η χρήση της οθόνης. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζετε και τη δική σας ηρεμία καθώς θα μειωθεί κατά πολύ η ερώτηση «Μου δίνεις το κινητό σου;»

Απενεργοποιήστε τις οθόνες 2 ώρες πριν τον βραδινό ύπνο. Απομακρύνετε τις τηλεοράσεις από το παιδικό δωμάτιο. Οι οθόνες εκπέμπουν στο μπλε φάσμα της ακτινοβολίας, το οποίο μπερδεύει τον εγκέφαλο. Αυτός με τη σειρά του “δίνει εντολή” για τον περιορισμό της έκκρισης μελατονίνης, της ορμόνης που βοηθάει το σώμα να βρεθεί σε κατάσταση ύπνου.

Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε και τον βασικό κανόνα «3-6-9-12»:

Όχι τηλεόραση πριν από τα 3 χρόνια, όχι παιχνίδια σε κονσόλα πριν από τα 6, καθόλου διαδίκτυο πριν από τα 9 χρόνια και καθόλου μέσα κοινωνικής δικτύωσης πριν από τα 12.

Το πιο σημαντικό είναι, καθώς τα παιδιά είναι δημιουργικά και ανήσυχα να ανακαλύψουν τον κόσμο, πρέπει να τον αντιλαμβάνονται μέσα από τα πραγματικά του χρώματα και διαστάσεις και όχι μέσω της παραπλανητικής εικόνας μιας οθόνης. Έτσι, στο χέρι μας είναι να γεμίσουμε τον χρόνο των παιδιών με δημιουργικές ασχολίες!

Μπαντανά Μαρίκα
Λογοθεραπεύτρια
Κέντρο Παιδιού Εφήβου Οικογένειας Βούλας
Μικράς Ασίας 5, Πλατεία Βούλας
Τ. 2130-367239 / 6944207307

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.