Μανούλες, σάς καταλαβαίνω όταν έχετε παιδιά που πηγαίνουν στο σχολείο, αφού η καθημερινότητα είναι απαιτητική και δύσκολη. Θα μοιραστώ μαζί σας μερικές συμβουλές και tips, ώστε το καθημερινό διάβασμα να γίνει πιο εύκολο. Επίσης θα σας δώσω υπέροχες ιδέες για το πώς να απασχολήσετε το μικρότερο αδερφάκι, που ακόμα δεν πηγαίνει στο σχολείο, όσο διαβάζει το μεγαλύτερο.
Το βασικό που πρέπει να κάνετε όταν γυρνούν τα παιδιά από το σχολείο, είναι να τα αφήσετε να χαλαρώσουν, ώστε να ξεκινήσουν το διάβασμα χωρίς γκρίνια!
1. Αλλάξτε τους ρούχα και πλύνετε τα χεράκια τους. Φορώντας τα ρούχα του σπιτιού, νιώθουν πιο άνετα, χαλαρά και οικεία.
2. Να έχετε έτοιμο το φαγητό, γιατί τα περισσότερα παιδιά όταν γυρνάνε από το σχολείο πεινάνε σαν λύκοι. Αυτό θα γλυτώσει την γκρίνια και τις συνεχόμενες ερωτήσεις για το «πότε θα γίνει το φαγητό», «πεινάω» και όλα σχετικά.
3. Αφήστε τα να κάνουν ό,τι τους χαλαρώνει για τουλάχιστον 1μιση με 2 ώρες και μετά ξεκινήστε το «βαρετό» διάβασμα.
4. Μην τα βομβαρδίζετε με συνεχόμενες ερωτήσεις για το πώς τα πέρασαν στο σχολείο, αν έκαναν τις εργασίες που είχαν μέσα στην τάξη, ή αν μαλώσανε με κάποιον συμμαθητή τους. Αυτά αφήστε τα για το βράδυ πριν κοιμηθούν, που θα ξαπλώσετε μαζί τους, διαβάζοντάς τους ένα παραμυθάκι. Να είστε σίγουρες ότι εκείνη την ώρα θα σας εξιστορήσουν αβίαστα από μόνα τους όλη τους την ημέρα.
5. Αν είναι εκνευρισμένα με κάτι που συνέβη στο σχολείο και έχουν ένταση και πολλά νεύρα, ή έκαναν τα ίδια κάτι άσχημο, πάρτε τα μια μεγάλη αγκαλιά, μην πείτε πολλά λόγια, μην τα επικρίνετε και μην τους φωνάξετε. Απλά αγκαλιάστε τα! Αυτό θα τα χαλαρώσει πολύ και μετά θα σας τα πουν όλα. Τα παιδιά που δε μιλάνε στους γονείς τους για το τι τους συμβαίνει στο σχολείο, είναι αυτά που οι γονείς τα μαλώνουν ή τα αποδοκιμάζουν για τη συμπεριφορά τους. Για να σας λένε τα πάντα, πρέπει να έχετε κατανόηση και ανοιχτά αυτιά. Πείτε τους «είμαι εδώ για σένα» και θα σας εμπιστεύονται τα πάντα!
Εφόσον έχουν χαλαρώσει, είναι πλέον έτοιμα να ξεκινήσουν το διάβασμα. Πώς λοιπόν θα γίνει πιο εύκολη η διαδικασία του διαβάσματος;
To καθημερινό διάβασμα στο σπίτι, κακά τα ψέματα, είναι μια δύσκολη και βαρετή διαδικασία, ενώ συχνά δημιουργεί εντάσεις και συναισθήματα ματαίωσης και απογοήτευσης.
- Χρησιμοποιήστε ένα είδος «πίνακα επιβράβευσης» όπως αυτόν για τις εργασίες της ημέρας! Και κάθε φορά που τελειώνουμε κάτι, μπορούμε να κολλάμε δίπλα ένα αυτοκόλλητο.
- Να κάνετε συχνά διαλείμματα! Αυτά θα βοηθήσουν το παιδί σας να είναι πιο αποδοτικό. Κάντε τουλάχιστον 3 δεκάλεπτα διαλείμματα, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού και τον όγκο των μαθημάτων που έχει.
- Χρησιμοποιήστε ρολόι, ή την αντίστροφη μέτρηση του κινητού σας, ή κλεψύδρες! Το παιδί με αυτόν τον τρόπο θα κατανοήσει την έννοια του χρόνου και θα μάθει εύκολα να τον διαχειρίζεται!!
- Απομακρύνετε αντικείμενα που μπορεί να τραβούν την προσοχή του παιδιού σας, όπως είναι η τηλεόραση και το ραδιόφωνο, ενώ καλό είναι – όσο είναι εφικτό – να επικρατεί ησυχία στο σπίτι.
- Ξεκινήστε το διάβασμα με το πιο «βαρετό» ή δύσκολο μάθημα για το παιδί και τελειώστε με το πιο εύκολο!
- Ορίστε από κοινού μια συγκεκριμένη ώρα που θα ξεκινάτε τη μελέτη, ώστε να γίνει πρόγραμμα για το παιδί. Και να θυμάστε ότι δεν είναι όλες οι μέρες ίδιες, μπορεί κάποιες μέρες το παιδί να μην έχει πολλή όρεξη και να μην είναι σε θέση να διαβάσει. Μη νευριάζετε και μη χάνετε την υπομονή σας μεταφέροντάς του εκνευρισμό.
- Και πρώτα και πάνω απ’ όλα να έχετε ρεαλιστικές και εφικτές προσδοκίες! Θέλετε το παιδί σας να σάς εμπιστεύεται και πάντα μα πάντα να επιβραβεύετε την κάθε του προσπάθεια!!
Ένας Αμερικανός παιδαγωγός είπε το εξής σοφό που θα πρέπει να κατανοήσουν όλοι οι γονείς:
«Κάθε παιδί έχει διαφορετικό ρυθμό και τρόπο να μαθαίνει. Κάθε παιδί είναι μοναδικό, και δεν είναι μόνο ικανό στο να μάθει, αλλά και στο να πετύχει». RobertJohnMeeha.n
Η καθημερινή μου αγωνία, όπως και χιλιάδων γονιών που έχουν ένα παιδί που φοιτά στο σχολείο και άλλο ένα προσχολικής ηλικίας, είναι το πώς θα απασχολήσω τον μικρούλη μου τις ώρες που ο μεγάλος με έχει ακόμα ανάγκη στο διάβασμα. Για να μπορέσει να διαβάσει ο Κωνσταντίνος μου που είναι στην Τρίτη Δημοτικού, έπρεπε να βρω τρόπους να απασχολήσω τον Δημήτρη μου, που είναι προνήπιο και ακόμα δεν έχει διάβασμα. Σκέφτηκα διάφορους τρόπους, όπως να βάλω μουσική στον μικρό ή παιδικά, αλλά ενοχλούνταν ο Κωνσταντίνος μου ενώ διάβαζε. Ό,τι παιχνίδι και να του έδινα, μετά από 2 λεπτά – μπορεί να λέω και πολύ – το βαριόταν και συνεχώς μας ρώταγε πότε θα τελειώσει ο αδερφός του το διάβασμα για να παίξουν.
Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος τελικά ήταν να τον απασχολήσω με βιβλία προσχολικής ηλικίας, που μαθαίνουν γράμματα και αριθμούς. Τα μικρότερα παιδιά θα έχουν την εντύπωση ότι διαβάζουν και αυτά μαζί με το αδερφάκι τους, ενώ παράλληλα θα απασχολούνται δημιουργικά μέχρι να τελειώσει το μεγαλύτερο παιδί το διάβασμα. Δηλαδή θα έχετε την απαιτούμενη ησυχία που χρειάζεται το μεγαλύτερό σας παιδί και ταυτόχρονα το μικρότερο θα μάθει αβίαστα τα γράμματα και τους αριθμούς!
Αν αυτός ο τρόπος δεν είναι αποτελεσματικός στο δικό σας παιδί, σάς έχω ακόμα 5 ακόμα tips απασχόλησης για να διαβάσει το μεγαλύτερο:
- Να «περιορίσετε» το κάθε παιδί στο δωμάτιό του και αν δεν έχουν διαφορετικά δωμάτια, τουλάχιστον να βρίσκονται σε διαφορετικό χώρο, ώστε να μην αποσπάται το μεγαλύτερο από το διάβασμα.
- Αν είναι εφικτό, ο κάθε γονιός να αναλάβει από ένα παιδί.
- Ξεκινήστε το διάβασμα όσο νωρίτερα γίνεται, ώστε να τελειώσει γρήγορα και μετά να έχει χρόνο να παίξει με το αδερφάκι του.
- Μπορείτε να απομονώσετε το μικρότερο παιδάκι στο κρεβάτι του ή έστω στο δωμάτιό του με αγαπημένα του παραμύθια ή με απαλή χαλαρωτική μουσική και εσείς να πηγαινοέρχεστε για να είστε διαθέσιμοι αν σας χρειάζεται το μεγαλύτερο παιδί για βοήθεια.
- Τα παιδιά, ειδικά τα μικρότερα, τρελαίνονται για νερό. Μπορείτε να το αφήσετε στην μπανιέρα με ένα αντιολισθητικό πατάκι, μερικά παπάκια και αγαπημένα του παιχνίδια και να τοποθετήσετε μια μικρή λεκανίτσα με λίγο νερό για να παίξει. ΠΑΝΤΑ με την επίβλεψή σας.
Όλα τελικά θέλουν τρόπο και όχι κόπο!
της Έφης Αργυροπούλου
Δημοσιογράφος, αρθρογράφος, συγγραφέας και blogger του Working Moms.