Μαθησιακές Δυσκολίες ή τεμπελιά;

Μαθησιακές Δυσκολίες ή τεμπελιά;

Πώς μπορεί μια Working Mom  να κατανοήσει αν ένα παιδί δεν κάνει απλά ό, τι καλύτερο μπορεί (για οποιονδήποτε λόγο) ή παρουσιάζει μαθησιακές δυσκολίες;

Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να απογοητεύονται όταν ένα φαινομενικά ικανό παιδί υστερεί σε ακαδημαϊκά. Οι γονείς μπορούν να επαινέσουν το παιδί τους για να είναι έξυπνο και αποδίδουν την κακή ακαδημαϊκή πορεία  στην έλλειψη φροντίδας ή την έλλειψη  κινήτρου  για σχολική εργασία.

Σημάδια ότι ένα παιδί μπορεί να παρουσιάζει μαθησιακές δυσκολίες

Πολλά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες έχουν μέση ή άνω του μέσου όρου νοημοσύνη, όπως μετράται με γνωστικό τεστ (IQ). Μπορούν να είναι πολύ δημιουργικά και έχουν μοναδικά ταλέντα. Δυστυχώς, πολλά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες χαρακτηρίζονται ως “τεμπέληδες” επειδή αποφεύγουν ή αρνούνται να κάνουν τα μαθήματά τους.

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος επεξεργάζεται τις πληροφορίες με διαφορετικούς τρόπους και με διαφορετικές ταχύτητες. Τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες επεξεργάζονται τις πληροφορίες διαφορετικά από τους άλλους. Για παράδειγμα, τα παιδιά με χαμηλή οπτική επεξεργασία μπορεί να φαίνονται απρόθυμα να διαβάσουν ή να ολοκληρώσουν γραπτές εργασίες.

Όσοι έχουν δυσκολία επεξεργασίας ακουστικών πληροφοριών μπορεί να έχουν δυσκολία να μάθουν να μιλούν ή να  καταλαβαίνουν την ομιλούμενη γλώσσα και ως εκ τούτου, αγωνίζονται να ακολουθούν οδηγίες ή να ανακαλούν  πληροφορίες.

Σημάδια έγκαιρης προειδοποίησης των μαθησιακών δυσκολιών

Υπάρχουν σημάδια που μπορούν να παρατηρήσουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί σχετικά με τον έγκαιρο εντοπισμό μαθησιακών δυσκολιών.

Στη συμπεριφορά:

  • Αδιάκοπη προσπάθεια  σε ακαδημαϊκές επιδόσεις τους από τάξη σε τάξη, σε σύγκριση με τους συμμαθητές τους.
  • Ένα οικογενειακό ιστορικό με  μαθησιακές δυσκολίες ή καθυστέρησης λόγου.
  • Απογοήτευση, αποφυγή, ή οποιαδήποτε άλλη συμπεριφορική αντίδραση ειδικά για τις ακαδημαϊκές καταστάσεις.

Στην ανάγνωση:

  • Δυσκολία στην ομιλία και τις γλωσσικές δεξιότητες. Η καθυστέρηση στην ομιλία μπορεί να είναι ένα προειδοποιητικό σημάδι μαθησιακής  δυσκολίας.
  • Δυσκολεύεται να θυμηθεί λεπτομέρειες από μια ιστορία που διαβάζει το ίδιο το παιδί.
  • Ανάμειξη της σειράς των γραμμάτων ή λέξεων κατά τη σύνταξη ή την ομιλία.

Στη γραφή:

  • Δυσκολία αποτύπωσης ιδεών στο γραπτό λόγο ή ακόμη και στον προφορικό λόγο.
  • Ορθογραφικά λάθη
  • Απουσία σημείων στίξης

Στα μαθηματικά:

  • Δυσκολία στην κατανόηση ή εκτέλεση μαθηματικών πράξεων.
  • Δυσκολία στην επίλυση μαθηματικών προβλημάτων.

Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών

Αν υποψιάζεστε ότι ένα παιδί έχει μαθησιακές δυσκολίες, λάβετε δράση αμέσως. Η διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών απαιτεί μια τυπική διαδικασία αξιολόγησης των δυνατοτήτων και των αδυναμιών του παιδιού.

Συμβουλές για τους γονείς:

  • Μην αποθαρρύνετε και το θεωρείτε υπεύθυνο για τις δυσκολίες του δημιουργώντας του αισθήματα ενοχής. Η θετική ενίσχυση και η παροχή κινήτρων θα αποτελέσουν βοήθεια για την συναισθηματική του ωρίμανση.
  • Μην υπογραμμίζετε τα λάθη του σ’ ένα κείμενο. Δεν προοδεύει με την αυστηρότητα. Διορθώστε μαζί του τα λάθη αφού ολοκληρώσει και συζητήστε μαζί του το σωστό.
  • Μην το συγκρίνετε με άλλα παιδιά. Το βάζετε σε ένα άνισο ανταγωνισμό που εκείνο θα είναι πάντα αποτυχημένο.
  • Αν δείτε ότι επαναλαμβάνει αρκετές φορές μια πρόταση ή μια ερώτηση, μην εκνευριστείτε. Ενθαρρύνετε το για να καταλάβει ακόμα και αν η ερώτηση δεν έχει λογική βάση. Ενισχύστε την προσπάθεια και όχι το αποτέλεσμα.
  • Ενθαρρύνετε την ενασχόληση με δραστηριότητες που τα χέρια είναι απαραίτητα εργαλεία ή που χρειάζονται ψαλίδι (καθάρισμα, μαγείρεμα, κοπή φρούτων, κλπ)
  • Παίξτε μαζί του επιτραπέζια παιχνίδια για την εκμάθηση κανόνων.
  • Διαβάστε παραμύθια με κοινωνικά θέματα και συζητήστε τα μαζί του.
  • Έχετε λογικές απαιτήσεις και προσδοκίες από εκείνο τόσο στο γνωστικό-κινητικό όσο και στο συναισθηματικό τομέα.

της Μαρίας Γκουγκούμη
Ειδική Παιδαγωγός
Special Education Blogger
www.pyxidagnwsis.gr

Σχολείο