#μενουμεσπιτι αλλά διατηρούμε πρόγραμμα και ρουτίνα στα παιδιά

#μενουμεσπιτι αλλά διατηρούμε πρόγραμμα και ρουτίνα στα παιδιά

Οι ημέρες που ζούμε περισσότερο απαιτητικές από ποτέ. Όλοι σχεδόν μουδιασμένοι προσπαθούμε να ανταποκριθούμε σε μια νέα τάξη πραγμάτων με τον εχθρό λίγο άγνωστο ακόμα. Αχαρτογράφητα νερά τα περιγράφουν κάποιοι και εμείς προσπαθούμε και πρέπει στα σπίτια μας όλα αυτά να τα «χαρτογραφήσουμε» γιατί καλούμαστε ως γονείς να τα εξηγήσουμε στα μικρά ή μεγάλα παιδιά μας. Είναι ανάγκη να επιδείξουμε υπομονή, ψυχραιμία και να ακολουθούμε όλες τις αναγκαίες προληπτικές δράσεις μέσα στα σπίτια μας μη ξεχνώντας ότι τα παιδιά είναι ευτυχισμένα όταν υπάρχει και υιοθετείται μια καθημερινή ρουτίνα, ένα πρόγραμμα που θα τα παροτρύνει και θα τους χαρίζει ιδέες και στιγμές απασχόλησης ώστε να μη βαριούνται.

Τα προγράμματα αυτών των ημερών δεν έχουν στόχο να καταπιέσουν και να ελέγξουν αυστηρά τη συμπεριφορά των παιδιών μέσα στο σπίτι αλλά αντίθετα είναι προγράμματα ελεύθερα και ευέλικτα που θα συμβάλλουν στην ανυπομονησία των παιδιών καθώς θα έχουμε εύκολες ανά πάσα στιγμή δράσεις για να τους προτείνουμε. Σε μεγαλύτερες ηλικίες τα προγράμματα αυτά μπορούν από κοινού με τα παιδιά να διαμορφωθούν ώστε να ταιριάζουν περισσότερα στα ενδιαφέροντά τους.

Τα προγράμματα μπορούν να χωρίζονται είτε σε κατηγορίες είτε σε στιγμές κατά τη διάρκεια της ημέρας. Μπορούμε λοιπόν να βάλουμε πρόγραμμα για το πρωί, το μεσημέρι, το απόγευμα και το βράδυ ή να περιγράφουμε κατηγορίες παιχνιδιών που αγαπάμε σε μία λίστα και να επιλέγουμε τα αγαπημένα μας κάθε φορά. Το ίδιο μπορούμε να κάνουμε με τις δουλειές του σπιτιού.

Ενδεικτικό πρόγραμμα

Πρωινό/μεσημεριανό/βραδινό  (1 ώρα)

Ετοιμάζουμε όλοι μαζί τα γεύματα. Ξεκινώντας από το πρωινό. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει δημητριακά με γάλα, τοστ με μαρμελάδα ή μέλι και βούτυρο, πορτοκαλάδα ή κάποιο smoothie όπου τα παιδιά μπορούν να συμβάλλουν τοποθετώντας κομμάτια φρούτων στο μπλέντερ, pancakes που είναι εύκολα να φτιαχτούν και τα παιδιά μπορούν να βοηθήσουν. Το μεσημέρι όπως και στα υπόλοιπα γεύματα μπορούν να βοηθήσουν ανάλογα πάντα με την ηλικία τους

Γυμναστική (1 ώρα)

Μπορείτε μαζί να βάλετε αγαπημένα τους τραγούδια και μαζί να χορέψετε ή να παρακολουθήσετε κάποιο πρόγραμμα στο youtube γυμναστικής. Σημασία έχει να βρίσκεστε σε κινηση και να διασκεδάζετε.

Δουλειές του σπιτιού (1-2 ώρες κατανομή μέσα στην ημέρα)

Ετοιμάζουμε μια λίστα με είδη και κατηγορίες παιχνιδιών ώστε τα παιδιά να επιλέγουν εκείνο που θέλουν εκείνη τη στιγμή. Μερικές ιδέες μπορεί να είναι η ώρα καλλιτεχνικών όπου μπορείτε μαζί να αφιερώσετε χρόνο και να μάθετε για ένα ζωγράφο, να δείτε έργα του και μετά να ζωγραφίσετε, ώρα για επιτραπέζια και παζλ, ώρα για πειράματα. Σε αυτή την ώρα μπορείτε ίσως να ορίσετε και ένα video phone call με κάποιο φίλο τους.

Δουλειές του σπιτιού (1-2 ώρες κατανομή μέσα στην ημέρα)

Aνάλογα με την ηλικία των παιδιών υπάρχουν πολλές δουλειές που τα παιδιά θα μπορούσαν να συμβάλλουν στη διατήρηση της τάξης μέσα στο σπίτι. Και φυσικά δεν αναφερόμαστε σε δύσκολες και απαιτητικές εργασίες αλλά γιατί όχι να μην συνεισφέρουν στο άπλωμα των ρούχων, στο σκούπισμα του μπαλκονιού ή στο πότισμα των φυτών; Γιατί να οργανώσουν καλύτερα τα βιβλία τους ή να τακτοποιήσουν τα παιχνίδια τους και να επιλέξουν εκείνα που ίσως θέλουν να δωρίσουν;

Μελέτη και διάβασμα (ανάλογα με το παιδί και την εκπαιδευτική βαθμίδα)

Είναι σημαντικό να μην χαθεί η επαφή με το διάβασμα. Όσο και αν στα περισσότερα παιδιά μπορεί να φανεί κουραστικό και βαρετό είναι μια δραστηριότητα σημαντική. Το σχολείο έκλεισε γιατί έπρεπε και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση αυτή τη νέα συνθήκη, να προσομοιάζει με τις διακοπές. Το σχολείο μπορεί να σας στείλει ασκήσεις, και αν όχι μπορείτε πάντα να αναζητήσετε τις υπηρεσίες κάποιου εκπαιδευτικού μέσα από την Nannuka για κάποιες ώρες για υποστηρικτική διδασκαλία μέσω internet.

Εμείς σας ετοιμάσαμε ένα template ώστε κάθε μέρα να συμπληρώνετε (ιδανικά μαζί με τα παιδιά) και να προσπαθείτε να ακολουθείτε καθημερινά. Είναι μια ευκαιρία να μιλήσουμε στα παιδιά για την έννοια της ηρεμίας και της ψυχραιμίας, της ομαδικότητας και της συνεισφοράς αλλά και της δύναμης που έχει κρυμμένη ο κάθε ένας μέσα του. Είναι μια υπέροχη ευκαιρία να μάθουν να ανακαλύπτουν νέες λύσεις.

Illustration main photo: Jane Massey
πηγή

Tips