Κύριε Κινδύνη, θεωρείτε πως ένα όνειρο είναι εφικτό να προκαλέσει μικρές καθημερινές αλλαγές και να μεταμορφώσει την καθημερινότητά μας;
Τα όνειρα και τα παιχνίδια είναι τα βασικά συστατικά της ζωής. Όταν θα πάψουμε να ονειρευόμαστε ή να παίζουμε, τότε θα πάψουμε και να ζούμε. Οπότε αν σταματήσουμε τα τόσα ζωτικά συστατικά της ζωής μας, τότε αυτή θα γίνει μια σκέτη κόλαση, ένας θάνατος. Την καθημερινότητά μας για τίποτα δεν πρέπει να την αφήσουμε να ρουτινιάζει, πρέπει να βρίσκουμε διαρκώς στόχους που να τους εκπληρώνουμε με κέφι και συντονισμό.
Ποια είναι επί της ουσίας η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στα «πρέπει» και στα «θέλω»; Μπορεί να γίνει πράξη η ουτοπική, η ιδεατή κοινωνία που ονειρεύεται ο Ντοστογιέφσκι;
Κατ’ αρχάς , η κοινωνία που ονειρεύεται ο Ντοστογιέφσκι δεν είναι ούτε ιδεατή ούτε ουτοπική. Μας φαίνεται έτσι γιατί έχουμε συνηθίσει να ζούμε τη ζωή μας σύμφωνα με τα «πρέπει» και όχι προσπαθώντας να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες μας. Αν πετάξουμε στον κάλαθο των αχρήστων τα «πρέπει» και αφοσιωθούμε στην ομορφιά που μας προσδίδει η ευτυχία, τότε τα πράγματα θα αποκτήσουν ένα περίσσιο ενδιαφέρον.
Θεωρείται πως οι νέοι σήμερα ονειρεύονται; Τι εισπράττετε από τη νέα γενιά, καθώς το «Όνειρο ενός γελοίου» διανύει τον τρίτο του χρόνο; Αντιδρά στις δυσκολίες;
Δε γίνεται να μην ονειρεύονται, διαφορετικά θα πεθάνουν. Το θέμα είναι τι ονειρεύονται, γιατί αυτό είναι το πρόβλημα. Η παιδεία και όλος ο κοινωνικός περίγυρός τους με συνέπεια προσπαθούν να μαράνουν ό,τι το δημιουργικό και επικοινωνιακό. Όμως, παρ’ όλα αυτά, αυτό που εισπράττω από τους νέους στην παράστασή μου είναι ένας πολύ συγκινητικός ενθουσιασμός. Ο τρίτος χρόνος που σηματοδοτεί την παράστασή μου είναι αποτέλεσμα επιτυχίας και έντονου ενθουσιασμού από το κοινό που στην πλειονότητά του είναι νέοι.
Ποια νέα οπτική θεωρείτε πως θα αποκτήσουν οι μεγαλύτεροι ερχόμενοι στην παράσταση;
Πέρα από την παράσταση εγώ μιλάω και μετά απ’ αυτήν, δίνοντας προοπτικές και ζητώντας από το κοινό να αρχίσει από εκείνη τη στιγμή να ονειρεύεται και εφαρμόζει ό,τι τους προμήνυσε η παράσταση.
Ποια φράση του Ντοστογιέφσκι θεωρείτε ότι απεικονίζει τη σύγχρονη πραγματικότητα;
«Όλα γύρω μου δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον, καμιά απολύτως σημασία». Ωστόσο, όταν κατάλαβε ότι το φυσικό του ανθρώπου είναι να είναι καλός, όλα πήραν άλλη διάσταση, τη διάσταση της ελπίδας και της συνέχισης.
Τελικά, η αγάπη μπορεί να σώσει έναν άνθρωπο από την αυτοκαταστροφή;
Μόνο η Αγάπη μπορεί. Και όταν λέμε αγάπη δεν εννοούμε τη συναισθηματική γλυκάτζα, αλλά μιαν ανώτερη συνειδητοποίηση που περιλαμβάνει το θαυμασμό, την επικοινωνία, τη στοργή και τις συμφωνίες που μπορούν να κάνουν οι άνθρωποι. Τότε και μόνο τότε η αγάπη λύνει όλα τα προβλήματα, δίνει προοπτική, αναπτύσσει τη φαντασία και τη δημιουργικότητα και κάνει τον άνθρωπο μεγαλειώδη.
Ο Θωμάς Κινδύνης είναι ηθοποιός, σκηνοθέτης και μουσικοδιδάσκαλος.
Φοίτησε πλάι στο Δ. Ροντήρη για 11 χρόνια που ήταν και τα τελευταία της ζωής του, ενώ υπήρξε βοηθός του στην «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή και στους «Πέρσες» του Αισχύλου. Αποφοίτησε από την Ανώτερη Δραματική Σχολή του Π. Κατσέλη το 1973.
Σπούδασε στο Εθνικό Ωδείο Βυζαντινή μουσική πλάι στον Απόστολο Βαληνδρά από όπου και πήρε Δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής , ενώ ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη Σχολή του Σίμωνα Καρά. Επίσης είναι κάτοχος πτυχίων Ευρωπαϊκής μουσικής, (Μουσικοδιδάσκαλος, Πτυχίο Ειδικό Αρμονίας) καθώς και Μουσικοκινητικής Αγωγής Συστήματος C. ORFF (SCHULWERK ZENTRUM SALZBURG).
Σπούδασε ακόμα Φωνητική και Τραγούδι με την Ηρώ Πάλλη, ειδικεύτηκε πλάι στο Δ. Ροντήρη στο μάθημα της Αγωγής του Λόγου και της Φωνής, το οποίο δίδαξε, καθώς και Υποκριτική και Μουσική για 10 χρόνια στη Δραματική Σχολή του Π. Κατσέλη. Επιπλέον, σπούδασε Κίνηση, Χορό και Έκφραση πλάι στην FRANCE SCHOTT BILLMANN και είναι πτυχιούχος της μεθόδου χοροθεραπείας με βάση την Πρωτόγονη Έκφραση του ιδρύματος ASSOCIATION POUR LE DEVELOPPEMENT DE L’ EXPRESSION PRIMITIVE. Έχει μελετήσει πλάι στο Δ. Ροντήρη Αρχαία Ελληνική Τραγωδία, Δημοτικό τραγούδι και Ελληνικούς χορούς.
Δημιουργική Πορεία
Έχει ιδρύσει τον Καλλιτεχνικό Οργανισμό «Μορφές Έκφρασης», όπου εδρεύει στην Αθήνα, έχει διδάξει Αρχαία Τραγωδία, και Ελληνική Παράδοση και τα έργα που ανέβασε περιόδευσαν σε πολλά μέρη της Ελλάδας και οι παραστάσεις φιλοξενήθηκαν από πολλά επίσημα φεστιβάλ, όπως Ηρώδειο, Λυκαβηττός, Κασσάνδρα, Οινιάδες, Αρχαίο Ωδείο Πάτρας, Θέατρο Πέτρας, Υπαίθριο θέατρο Κοζάνης, κ.α. Στα πλαίσια ων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων του καλλιτεχνικού οργανισμού «Μορφές Έκφρασης» έχει δημιουργήσει εκπαιδευτικούς κύκλους και προγράμματα για ενήλικες και παιδιά.
Μεταξύ αυτών το «Κίνηση Λόγος & Ρυθμός», Εργαστήρι Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας και το « Παιδί & Τέχνη» που φιλοξενεί παιδιά από 3 έως 15 ετών.
Επιμέλεια συνέντευξης Βικτώρια Αλεξίου.