Ο Σεπτέμβριος πλησιάζει και μαζί με αυτόν και η μέρα που το παιδί μας θα πάει για πρώτη φορά στο σχολείο! Ο αποχωρισμός και η αγωνία για το άγνωστο καθιστά αυτή τη πρώτη μέρα σημαντική για το παιδί και όλη την οικογένεια. Είναι λοιπόν απαραίτητο να προετοιμάσουμε το παιδί για τη μέρα που σηματοδοτεί μια νέα περίοδο σε ένα καινούργιο μέρος με νέους ανθρώπους. Μέσα από αυτή την διαδικασία της προετοιμασίας του παιδιού προετοιμαζόμαστε και εμείς μαζί του. Πώς μπορούμε να το κάνουμε αυτό;
Ανάγνωση βιβλίων / φωτογραφίες
Μία ωραία ιδέα είναι να του διαβάσουμε βιβλία που έχουν σχέση με την πρώτη μέρα στο σχολείο. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί μπορεί να ταυτιστεί με τον ήρωα και να μας εκφράσει τους φόβους του και τις ανησυχίες του και εμείς με τη σειρά μας να τον καθησυχάσουμε. Επίσης θα μπορούσατε να του μιλήσετε για τη δική σας «πρώτη μέρα στο σχολείο» και να του δείξετε φωτογραφίες.
Επίσκεψη στο νηπιαγωγείο / παιδικό σταθμό μαζί με το παιδί σας
Μερικές μέρες πριν καλό θα ήταν να πάμε στο σχολείο μαζί με το παιδί μας, να του δείξουμε τις αίθουσες, τα παιχνίδια και τα θρανία. Να του αφήσουμε χρόνο να επεξεργαστεί το χώρο, τα νέα πρόσωπα και ίσως να γνώριζε και τη δασκάλα του.
Ανάπτυξη της αυτονομίας του
Να θυμάστε ότι στον παιδικό σταθμό το παιδί δεν θα έχει πια τη μαμά για να το βοηθάει και οι νηπιαγωγοί δεν μπορούν να είναι συνέχεια από πίσω του γιατί χρειάζεται να επιβλέπουν όλα τα παιδιά. Για να το προετοιμάσουμε, καλό είναι να το ενθαρρύνουμε:
- Να κρατάει την τσάντα του και να ξέρει πώς την ανοίξει και να την κλείσει.
- Να τρώει μόνο του ακόμα κι αν λερώνεται.
- Να ανοίγει και να κλείνει το μπουκάλι με το νερό.
- Να φοράει τα περισσότερα ρούχα μόνο του. Αποφύγετε, λοιπόν, τουλάχιστον στην αρχή, ρούχα με κουμπιά ή φερμουάρ, ζώνες και τιράντες καθώς και παπούτσια με κορδόνια.
- Να πλένει και να σκουπίζει τα χέρια του.
- Να μαζεύει έστω και με τη βοήθειά σας τα παιχνίδια του.
- Να εκτελεί αρχικά απλές και έπειτα πιο σύνθετες εντολές.
- Να βγάζει μόνο του το μπουφάν στο σχολείο και να το κρεμάει στο ειδικό κρεμασταράκι.
Ανάπτυξη της ικανότητας αποχωρισμού
Συνήθως η πρώτη μέρα συνοδεύεται από κλάματα και φωνές. Είναι πολύ φυσιολογικό ένα παιδί να κλάψει τη στιγμή που θα αποχωρήσει ο γονέας του – όχι μόνο τις πρώτες μέρες, αλλά και τις επόμενες εβδομάδες ή κάποια μέρα μετά από μήνες.
Το κλάμα δείχνει το δέσιμο του παιδιού με τον γονιό και για αυτό το λόγο θεωρείται ως ένα υγιές σημάδι που εκφράζει ένα παιδάκι το οποίο αποχωρίζεται τον γονέα του ακόμα και για λίγο.
Καλό θα ήταν να αποφύγουμε:
- Τη σύγκριση με άλλα παιδιά, τα οποία έχουν ήδη προσαρμοστεί λέγοντάς του “να κοίτα – ο xxx δεν κλαίει που φεύγει η μαμά του!”. Το κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό και επεξεργάζεται τα γεγονότα διαφορετικά. Εάν το συγκρίνουμε με άλλα παιδιά του δείχνουμε ότι ο δικός του ρυθμός δεν είναι σωστός. Ας το αφήσουμε να εκφράσει την δυσαρέσκειά του και την όποια στεναχώρια του όπως αυτό θέλει, για να το διευκολύνουμε να περάσει αυτό το στάδιο.
- Αστάθεια στο ωράριο και τις ημέρες προσέλευσης στον παιδικό σταθμό. Οι περισσότεροι παιδικοί σταθμοί λειτουργούν βάση κάποιου προγράμματος, που περιλαμβάνει ένα καλωσόρισμα όταν όλα τα παιδιά έχουν φτάσει το πρωί, μία εισαγωγή σε ποιες δραστηριότητες θα πραγματοποιηθούν εκείνη την μέρα και στο τέλος της μέρας έναν μικρό χαιρετισμό. Εάν πηγαίνουμε το παιδί μας αργότερα το πρωί απ’ ότι τα άλλα παιδιά, ή το παίρνουμε από τον παιδικό σταθμό αρκετά νωρίτερα ή και αργότερα από τα άλλα παιδιά, θα αισθανθεί εκτός της ομάδας και ίσως αποδιοργανωθεί. Το να αισθάνεται ένα παιδί μέρος της ομάδας/τάξης του, είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό κομμάτι της ομαλής προσαρμογής του στον παιδικό σταθμό.
- Όταν παίρνουμε το παιδί από το σχολείο ας κρατήσουμε το άγχος και την αγωνία μας για τον εαυτό μας. Είναι προτιμότερο τη στιγμή που το βλέπουμε να του δίνουμε μία ζεστή αγκαλιά και να εκφράζουμε ενθουσιασμό και καμάρι, αποφεύγοντας τις ερωτήσεις.
Για το τέλος ήθελα να πω πως τα συναισθήματα μεταφέρονται στο παιδί μας.. οπότε προσπαθούμε να είμαστε χαλαροί, να κάνουμε θετικές σκέψεις και το χαμόγελο του παιδιού μας θα μας ανταμείψει!
Μπαντανά Μαρίκα – Λογοθεραπεύτρια
Κέντρο Παιδιού Εφήβου Οικογένειας Βούλας
Μ. Ασίας 5, Βούλα
Τηλ. 2130-367239 – 6944207307