Για χρόνια ο ξυλογλύπτης κύριος Μίτσαμ μαγεύει τα παιδιά μιας ήσυχης κωμόπολης διηγούμενος παραμύθια με πρωταγωνιστή έναν δράκο που ζει στο δάσος. Η ίδια του η κόρη, η Γκρέις, που εργάζεται ως δασοφύλακας, βρίσκει αυτές τις ιστορίες απλώς διασκεδαστικές μέχρι που συναντά τον Πιτ.
Ο Πιτ είναι ένα μυστηριώδες δεκάχρονο αγόρι χωρίς οικογένεια και σπίτι. Υποστηρίζει ότι ζει στο δάσος με έναν τεράστιο, πράσινο δράκο με το όνομα Ελιοτ. Το πιο παράξενο σε όλη την ιστορία είναι ότι ο δράκος αυτός μοιάζει πολύ με τον δράκο στις διηγήσεις του κύριου Μίτσαμ.
Στις ελληνικές αίθουσες στις 20 Οκτωβρίου από τη Feelgood Entertainment.
Μια δυνατή φιλία που κρατάει στο χρόνο
Το 1977, τα Walt Disney Studios κυκλοφόρησαν την ταινία Pete’s Dragon με πρωταγωνιστές τους Mickey Rooney, Helen Reddy, Red Buttons και τη Shelley Winters. Η ταινία ήταν μιούζικαλ και διηγούνταν την ιστορία ενός αγοριού και του καλύτερου του φίλου, ενός πράσινου δράκου.
Αρκετές δεκαετίες αργότερα η Disney θέλησε να συστήσει αυτή την αξιαγάπητη σχέση στις νέες γενιές και δεν θα μπορούσε να επιλέξει πιο ενδιαφέρουσα πρόταση για σκηνοθέτη από τον πολλά υποσχόμενο David Lowery. Ο Lowery κέρδισε τις εντυπώσεις με την ταινία Ain’t Them Bodies Saints, που διαδραματιζόταν στο Τέξας τη δεκαετία του ’70 με πρωταγωνιστές τους Casey Affleck, Ben Foster και τη Rooney Mara. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Sundance το 2013 και προκάλεσε τον ενθουσιασμό κοινού και κριτικών.
Μπορεί ο Lowery να μη μοιάζει ως η πιο αναμενόμενη επιλογή για τη σκηνοθετική καρέκλα, αλλά υπάρχουν πολλές ομοιότητες ανάμεσα στην ταινία του και στην παλιά. Και οι δύο ιστορίες πραγματεύονται την ανάγκη να ανήκουμε κάπου. «Είναι και οι δύο αγνές ταινίες, υπάρχει το δέος του να βλέπεις τον κόσμο μέσα από τα μάτια ενός παιδιού και θεωρήσαμε ότι ο David θα προσέγγιζε την ταινία με νέο και καθαρό τρόπο», εξηγεί ο παραγωγός Jim Whitaker.
O Lowery από παιδί θαύμαζε τις κλασικές ταινίες Disney, ενώ ο Πινόκιο ήταν η πρώτη ταινία που είδε στο σινεμά. Η Disney από την άλλη αναζητούσε κάποιον που θα δημιουργούσε μια πρωτότυπη κινηματογραφική εμπειρία. Ο Lowery και ο συν-σεναριογράφος του Toby Halbrooks ελκύονται από ταινίες που διακρίνονται από αθωότητα.
«Μου άρεσε πολύ η ιδέα να κάνω μια ταινία που έχει να κάνει με τη φαντασία» λέει ο σκηνοθέτης. «Και δεν χρειαζόταν να επινοήσω ξανά τον τροχό, από τη στιγμή που ο τροχός δούλευε τόσο καλά».
Οι περισσότερες ταινίες της Disney έχουν σπουδαία μηνύματα για τα παιδιά και τα βοηθούν να προετοιμαστούν για τα σημαντικά θέματα της ζωής. «Η ιστορία μας θέτει ένα θεμελιώδες ερώτημα: πού ανήκει κάποιος» λέει ο σκηνοθέτης. Μετά την ολοκλήρωση της συγγραφής του σεναρίου ο Lowery οραματίστηκε μια κλασική ταινία που θα αιχμαλώτιζε το αίσθημα της παιδικής ηλικίας. «Όταν είσαι δέκα χρονών ό,τι κάνεις σου φαίνεται μια επική περιπέτεια. Δεν χρειάζεται να ιππεύεις έναν δράκο, αρκεί να ανέβεις σε ένα δέντρο και είναι συναρπαστικό».
Η μητρική φιγούρα
Η Bryce Dallas Howard, που έχει εμφανιστεί στα The Village και The Help, καθώς και στο blockbuster Jurassic World , πιστεύει ότι το πρώτο Pete’s Dragon είναι ένα θεμελιώδες κομμάτι της παιδικής της ηλικίας. «Ήταν από τις αγαπημένες μου ταινίες όταν ήμουν μικρή», λέει η Howard. «Μια από τις πρώτες μου αναμνήσεις ήταν να βλέπω την ταινία. Έχει κάτι το μοναδικό, και αγγίζει κατευθείαν το παιδί μέσα μου».
Όταν της προτάθηκε να συμμετάσχει, ήταν ενθουσιασμένη. «Μου άρεσε πολύ το ύφος του σεναρίου και ο David δεν ήθελε να πατήσει πάνω στις μνήμες της πρώτης ταινίας. Ήθελε να δημιουργήσει κάτι που θα στεκόταν ισάξια» εξηγεί η ηθοποιός.
Η Howard συνεχίζει: «Είναι μια έξυπνη, οικογενειακή ταινία, αλλά και μια φοβερή περιπέτεια. Οι καλύτερες ταινίες της Disney έχουν ένα στοιχείο κάθαρσης και οι χαρακτήρες ξεκινούν με το τίποτα και καταλήγουν να αποκτούν περισσότερα και από αυτά που έλπιζαν. Δίνουν στα παιδιά την ευκαιρία να επεξεργαστούν πολύπλοκα συναισθήματα, όπως συμβαίνει και σε αυτή την ταινία. Αυτό που κατάλαβε πολύ καλά ο David είναι ότι έχει εξεζητημένα θέματα και ότι η πλοκή δεν ήταν μόνο αστεία. Με αυτόν τον ρεαλισμό, η απώλεια του Pete θεραπεύεται και το ταξίδι του έχει πλάκα και είναι όμορφο».
Μέσα από τις συζητήσεις της Howard με τον σκηνοθέτη προέκυψε ότι παράλληλα με τη διαδρομή του Pete, υπάρχει και το ταξίδι της Grace. Το δικό της ταξίδι έχει να κάνει με το πώς ήταν ως μικρό παιδί και με την προσπάθεια να συνδεθεί ξανά με εκείνη την περίοδο της ζωής της. «Ο Pete αναζητά ένα σπίτι αλλά δεν ξέρει πού – και η φιλία του με την Grace, βοηθά την τελευταία να επανασυνδεθεί με τον πατέρα της και να ξεκινήσει να φαντάζεται τη δική της οικογένεια στο μέλλον», λέει η ηθοποιός.
Το αγόρι
Για τον κρίσιμο ρόλο του Pete, το νεαρό αγόρι που ζει στο δάσος και έχει χάσει τους γονείς του πριν από έξι χρόνια, οι δημιουργοί έψαχναν ένα αγόρι με ταλέντο και φυσική παιδικότητα. Ο δωδεκάχρονος Oakes Fegley ήταν η επιλογή ανάμεσα σε χιλιάδες παιδιά. Το αγόρι έχει συμμετάσχει στο Boardwalk Empire και στην ταινία This Is Where I Leave You, χωρίς όμως αυτό να είναι ο λόγος που επιλέχθηκε.
«Υπάρχουν ταινίες που ένα παιδί καλείται να παίξει Σαίξπηρ ή να κλάψει κατά παραγγελία. Αλλά οι ταινίες που μου αρέσει να κάνω είναι αυτές που επιτρέπουν στα παιδιά να είναι παιδιά, οπότε έψαχνα για αγόρια που δεν ήθελαν να με εντυπωσιάσουν, αλλά που ήταν ο εαυτός τους», επισημαίνει ο σκηνοθέτης.
Ο Pete πιστεύει ότι ξέρει πώς λειτουργεί ο κόσμος. Οι αναμνήσεις που έχει συνδέονται με ένα διαλυμένο παιδικό βιβλίο με τον τίτλο Elliot Gets Lost, που διαβάζει συνεχώς. Αλλά όταν μαθαίνει ότι ο κόσμος είναι πολύ μεγαλύτερος και πιο σύνθετος από αυτό που μπορούσε να φανταστεί, αρχίζει να αμφιβάλει για τη θέση του στον κόσμο – αυτό το χαρακτηριστικό άρεσε πολύ στον νεαρό ηθοποιό.
«Ο Pete είναι γεμάτος περιέργεια και του αρέσει να κάνει ερωτήσεις, όπως κι εγώ, και παρ’ όλο που δεν έχει την εξυπνάδα ενός φυσιολογικού δεκάχρονου, είναι έξυπνος με άλλους τρόπους» εξηγεί ο ηθοποιός. «Δεν μπορώ να το περιγράψω, αλλά έχει κάτι το απόλυτα αληθινό. Ο Pete εμπιστεύεται μόνο τον Elliot και με έναν τρόπο, ο Elliot ξέρει πού ανήκει ο Pete. Στην αρχή ο Pete νομίζει πως ανήκει με τον Elliot, αλλά όταν βλέπει πόσο καλοί μπορεί να είναι οι άνθρωποι όπως η Grace, αρχίζει να μπερδεύεται. Δεν θέλει να αφήσει τον Elliot, γιατί τον αγαπά σαν αδελφό και πατέρα μαζί».
Ο συν-σεναριογράφος Toby Halbrooks λέει: «Η Grace είναι η ενσάρκωση της οικογένειας και της μητρότητας. Ο Pete το βλέπει ότι είναι τρυφερή και έξυπνη, οπότε αν κάποιος μπορούσε να πείσει τον Pete να αφήσει το δάσος και να επιλέξει να έχει μια κανονική οικογένεια, αυτός ο άνθρωπος θα ήταν η Grace».
Η φίλη
Όπως και με τον χαρακτήρα του Pete, έτσι και για τον ρόλο της Natalie ο Lowery αναζητούσε κάποιον που να έδινε μια φυσική και πιστευτή ερμηνεία, οπότε βρήκαν την 14χρονη Oona Laurence. Η νεαρή ηθοποιός έχει αποσπάσει ένα βραβείο Tony για την ερμηνεία της στο Matilda the Musical ενώ έχει εμφανιστεί μαζί με τον Jake Gyllenhaal και την Rachel McAdams στο Southpaw. Παρά την εμπειρία της, είναι ένα παιδί που συμπεριφέρεται σαν παιδί, ακόμα και μπροστά στην κάμερα. Όταν ο Pete συναντά τη Natalie στο δάσος, αισθάνεται ότι είναι κάποια που μπορεί να εμπιστευτεί. «Ο Pete νομίζει ότι είναι πολύ καλή, γίνονται φίλοι και ζουν πολλές περιπέτειες μαζί» λέει ο Fegley. H Laurence λέει σχετικά: «Η Natalie δεν έχει πολλούς φίλους, οπότε όταν βρίσκει τον Pete και γίνονται φίλοι, ενθουσιάζεται. Είναι αγοροκόριτσο και μοναχική, όπως ο Pete, αλλά καταλαβαίνει τον Elliot, όπως και ο Pete».
Ο θρύλος
Ως αποτέλεσμα της σχέσης του Lowery με το Φεστιβάλ του Sundance με αφορμή τις πρώτες δύο ταινίες του, ο σκηνοθέτης είχε συνεργαστεί με τον ιδρυτή του Φεστιβάλ, Robert Redford και του είχε αναφέρει τον ρόλο του Mr. Meacham.
«Ο δράκος είναι ένα συμβολικό πλάσμα από τη μυθολογία και η μυθολογία ήταν σημαντική υπόθεση για μένα όταν ήμουν μικρός», αναφέρει ο Redford. «Μεγάλωσα σε περιβάλλον εργατικής τάξης, όπου δεν υπήρχαν πολλές επιλογές για διασκέδαση, οπότε έπρεπε να δημιουργήσεις τις δικές σου. Οπότε η διασκέδαση μας είχε να κάνει με σπουδαίους χαρακτήρες και φανταστικά πλάσματα». Ο Redford συνεχίζει: «Λέω ιστορίες και πιστεύω στην αφήγηση, οπότε διηγούμουν ιστορίες στα παιδιά μου. Νομίζω ότι είναι ανεκτίμητες. Νομίζω ότι το ‘μια φορά κι έναν καιρό’ είναι από τις σπουδαιότερες φράσεις που έχουν επινοηθεί. Όταν είσαι παιδί και ακούς το ’μια φορά κι έναν καιρό’, ξέρεις ότι κάτι ωραίο θα ακολουθήσει».
«Νομίζω ότι η ιστορία της ταινίας είναι πολύ ανθρώπινη και ενδιαφέρουσα» σχολιάζει ο θρύλος του σινεμά. «Είναι μια συγκινητική ιστορία για έναν πατέρα, μια κόρη και ένα αγόρι που έχει επιβιώσει και έχει βρεθεί στο δάσος. Έχει μαγεία, συναίσθημα και ανθρωπιά».
Ο σκηνοθέτης που θεωρεί ότι ο Redford τον έχει βοηθήσει να αναδείξει το ταλέντο του, λέει για τη συνεργασία: «Η συνεργασία μας είναι κάτι πολύ σπουδαίο για μένα. Είναι αφοπλιστικά χαλαρός, καθόλου επιτηδευμένος. Έκανε ό,τι του ζήτησα».
Στον ρόλο του Jack, ιδιοκτήτη του τοπικού πριονιστηρίου και συντρόφου της Grace, συναντάμε τον Wes Bentley (American Horror Story: Hotel, The Hunger Games). Η ιδέα μιας δασοφύλακα που βγαίνει με κάποιον που καταστρέφει το δάσος στο οποίο εργάζεται εκείνη, ήταν κάτι που προσέλκυσε το ενδιαφέρον του ηθοποιού. Παραλειπόμενα
Η ταινία είναι διαχρονική, στην ατμόσφαιρα της και στην αφήγηση της. Δεν υπάρχουν ενδείξεις για το πού διαδραματίζεται. Αυτή ήταν και η πρόθεση του σκηνοθέτη David Lowery. «Έχω καταλάβει ότι οι ταινίες που μου αρέσουν περισσότερο και στις οποίες επιστρέφω είναι αυτές που δεν έχουν ημερομηνία. Ταινίες που αντέχουν στον χρόνο γιατί δεν ριζώνουν σε ένα ορισμένο χρονικό διάστημα» επισημαίνει ο σκηνοθέτης. «Οπότε τοποθέτησα την ιστορία στο παρελθόν χωρίς να το κάνω μεγάλο θέμα και όλα δένουν χωρίς να έχουμε την ακριβή ημερομηνία, αλλά με την αίσθηση ότι συνέβη μόλις χθες».
Στην επινοημένη πόλη Millhaven δεν υπάρχουν κινητά, ούτε διαδίκτυο, ούτε υπολογιστές. Τα αυτοκίνητα, τα ρούχα, τα έπιπλα, ακόμα και το φαγητό είναι από μια περίοδο του παρελθόντος. Αυτό έδωσε στον σκηνοθέτη τη δυνατότητα να εμφανίσει τον Elliot αρκετά νωρίς στην ταινία. «Σε βάζει στο κλίμα ότι αυτός είναι ένας κόσμος που ένας δράκος υπάρχει στο δάσος και το αποδέχεσαι».
Η ταινία έχει γυριστεί στη Νέα Ζηλανδία, παρόλο που θεωρητικά διαδραματίζεται στις ΗΠΑ. Εκεί η χλωρίδα θυμίζει πολύ αυτή της βορειοδυτικής ακτής της Αμερικής. Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, πολλά πριονιστήρια στην Αμερική έκλεισαν και άνοιξαν στη Νέα Ζηλανδία και πολλά δέντρα από το Όρεγκον και την Καλιφόρνια φυτεύτηκαν εκεί. Στη Νέα Ζηλανδία υπάρχουν χιλιάδες εκτάρια από πευκόδασος που επέτρεψαν στην παραγωγή να επιλέξει ανάμεσα σε διαφορετικά τοπία. Ο δράκος Elliot διαθέτει 15 εκατομμύρια τρίχες τις οποίες απέκτησε μία μία με τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας.