Και το σενάριο είναι το εξής: κάθε μέρα το παιδί γυρίζει στο σπίτι όπου και πρέπει να διαβάσει για την επόμενη μέρα. Είναι κουρασμένο και κάθε λογής δικαιολογίες ακούγονται όπως «κουράστηκα», «δεν μπορώ», «με πονάει η κοιλιά μου», «δεν μας έβαλε η δασκάλα τίποτα για αύριο», ο γονιός εκνευρίζεται κάνοντας να νιώσει άσχημα τόσο ο ίδιος όσο και το παιδί με αποτέλεσμα να εκτυλίσσεται ένα δράμα!
Η αλήθεια είναι πως, το παιδί αφού έχει εγκλωβιστεί όλη μέρα στους τέσσερις τοίχους της τάξης, το τελευταίο πράγμα που θέλουν είναι να ξαναπιάσουν βιβλίο στα χέρια τους γυρίζοντας σπίτι τους. Μετά από μια δική σας κουραστική ημέρα, πρέπει να παραστήσετε τον χωροφύλακα για να φέρετε εις πέρας την αποστολή, που ονομάζεται «μελέτη». Για να αποφύγουμε δυσάρεστες εξελίξεις εφαρμόζουμε σε καθημερινή βάση μέχρι να αποτελέσει ρουτίνα το ίδιο πρόγραμμα και ωράριο. Κάθε παιδί έχει την ανάγκη από σταθερότητα. Γνωρίζοντας από τις πρώτες κιόλας τάξεις του δημοτικού ότι κάποια γεγονότα στη ζωή του είναι προβλέψιμα αισθάνεται πιο ασφαλές και πιο ήρεμο. Το καθημερινό πρόγραμμα βοηθά και τα μεγαλύτερα παιδιά.
Α περισσότερα τρίχρονα ή τετράχρονα θα ήθελαν να γνωρίζουν, για παράδειγμα, ότι κάθε Δευτέρα και Παρασκευή πηγαίνουν κολυμβητήριο, κάθε Τρίτη και Πέμπτη για χορό ή Αγγλικά και ούτω καθεξής. Έχοντας αποκτήσει αυτή την εμπειρία στα χρόνια της παιδικής του ηλικίας, θα μπορεί αργότερα να οργανώσει καλύτερα το πρόγραμμά του και τη μελέτη του.
Στρατηγικές, σωστές κινήσεις και πρακτικές συμβουλές:
- Τα παιδιά είναι σαν τους μεγάλους- μετά τη δουλειά θέλουν να γυρίσουν σπίτι και να χαλαρώσουν. Είναι απαραίτητο να ξεκουράζεται όταν γυρίζει από το σχολείο. Μία ή δύο ώρες ξεκούρασης είναι αρκετές για να ανακτήσει δυνάμεις. Αφού λοιπόν έχει φάει, μπορεί να ξεκουραστεί (ενδείκνυται ο ύπνος και όχι η τηλεόραση), μία περίπου ώρα πριν ξεκινήσει η μελέτη. Η μικρή πολυτέλεια της ξεκούρασης, επιτρέπει την ευκολότερη συγκέντρωση. Το ίδιο θα κάνετε όταν τελειώνει η ημέρα. Αφήνοντας δηλαδή να περάσει μια περίπου ώρα μετά από τη μελέτη πριν τον ύπνο.
- Είναι σημαντικό να έχετε κάνει μικρά «συμβόλαια» μεταξύ σας. Πότε θα γίνεται, για παράδειγμα, το διάβασμα πριν ή μετά το παιχνίδι χωρίς να αποδυθείτε σε αντιπαράθεση δυνάμεων κάθε φορά. Αν το παιδί εξακολουθεί να αποφεύγει τη μελέτη, συζητήστε με το δάσκαλο πιθανές λύσεις που θα περιλαμβάνουν από την τιμωρία μέχρι την επίπληξη του δασκάλου για την ασυνέπειά του. Διδάξτε του την «πικρή» αλήθεια για κάθε δουλειά: αν δεν την κάνουμε σήμερα, θα την κάνουμε οπωσδήποτε αύριο, ίσως και διπλή! Το καθημερινό πρόγραμμα του σχολείου θα πρέπει να είναι αναρτημένο τόσο σε μέρος ευδιάκριτο για όλους όσο και στον τοίχο του δωματίου του σε ύψος που μπορεί να το διαβάζει εύκολα.
- Οργανώστε τον χώρο του για καλύτερη απόδοση συγκέντρωσης. Πρώτα απ’ όλα, ένα ευκολοδιάβαστο ρολόι τοίχου ή πάνω στο γραφείο που το παιδί μπορεί να κοιτάει και να το συμβουλεύεται όλες τις στιγμές της ημέρας θα συμβάλλει στο να μάθει να οργανώνει καλύτερα τον χρόνο του και τις ρουτίνες του. Είναι σημαντικό ο χώρος που θα μελετά το παιδί να είναι πάντα ο ίδιος και όχι να αλλάζει κάθε τόσο μέρος. Ο χώρος πρέπει να είναι χωρίς πολλά αντικείμενα εκτός από αυτά που χρειάζεται για να διαβάσει τα μαθήματα της ημέρας ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του. Τα οργανωμένα συρτάρια, βοηθούν ιδιαίτερα το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες ή Δυσλεξία, διότι χάνει και ξεχνάει πολλές φορές τα πράγματα του στο σχολείο και θα πρέπει να μειωθεί η ώρα που θα σπαταλήσει για να βρει αυτό που ψάχνει. 5 βασικά πράγματα που είναι απαραίτητα είναι: μολύβι, γόμα, ξύστρα, χάρακας, πρόχειρο τετράδιο.
- Μικρά διαλείμματα ισούται με μικρές δόσεις δύναμης. Κάθε φορά που τελειώνει ένα μάθημα κάντε το να αλλάζει παραστάσεις μακριά από το χώρο του διαβάσματος και προσφέρετε του ένα ποτήρι χυμό ή γάλα ή ένα μικρό σνακ και σαν επιβράβευση της προσπάθειάς του. Τα ευχάριστα διαλείμματα δεν είναι χάσιμο χρόνου αλλά προϋπόθεση της δημιουργικής μελέτης.
- Ενθάρρυνση, υπομονή και επιμονή. Αν το παιδί δυσκολεύεται στη μελέτη, να το ενθαρρύνεται. «Δύσκολο φαίνεται. Για να το δούμε μαζί», «Έχεις βελτιωθεί πάρα πολύ! Κοίτα που έφτασες». Ενθαρρύνεται το παιδί να ενημερώσει το δάσκαλο, αν δυσκολεύεται υπερβολικά σε κάποιο σημείο της μελέτης. Βοηθήστε οι ίδιοι το παιδί με το διάβασμα. Όμως, επειδή οι περισσότεροι γονείς δεν έχουν εκπαιδευτεί για δάσκαλοι, εύκολα απογοητεύονται ή έχουν μεγάλες απαιτήσεις, όταν βοηθούν το παιδί να μελετήσει. Αυτό μπορεί να βλάψει τόσο τη σχέση του γονιού με το παιδί, όσο και την αντίληψη του παιδιού για τη διαδικασία της μάθησης. Αν νομίζεται ότι δεν μπορείτε να διδάξετε το παιδί σας χωρίς να εκνευριστείτε, αναθέστε το σε κάποιον άλλο (σύζυγο, αδερφή/αδερφό, θείο/θεία) ή σε κάποιον εκπαιδευτικό, χωρίς να χρειαστεί να υποκαταστήσετε τον δάσκαλό του. Θυμηθείτε ότι δεν είστε παντογνώστες αλλά γονείς και προέχει η σχέση σας με το παιδί σας.
Τίνα Ι. Γιάκα BSc, M.Ed.
Ψυχολόγος
1 thought on “Πώς θα γίνει το καθημερινό διάβασμα παιχνιδάκι;”