Τα παιδιά περνάνε φάσεις διατροφικές που αυτό ταράζει και κάνει τους γονείς να ανησυχούν. Ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε.
Γίνετε δημιουργικοί στην κουζίνα σας! Κάνετε τα γεύματα διασκεδαστικά χρησιμοποιώντας πιάτα και ποτήρια με έντονα χρώματα και όμορφα σχέδια. Αν δεν τρώει φρούτα και λαχανικά κόψτε τα σε διάφορα σχήματα και δημιουργείστε αστεία σχήματα. Δώστε ονόματα στα φρούτα και στα λαχανικά, π.χ Άννα η μπανάνα, Μηνάς ο Ανανάς!
Τραγουδήστε παίξτε κουκλοθέατρο με τα φρούτα και τα λαχανικά. Με αυτό τον τρόπο, ενισχύονται οι πιθανότητες το παιδί να δοκιμάσει ένα καινούργιο φαγητό. Τα παιδιά μπορεί να γίνουν πιο ενθουσιώδη με το φαγητό τους, όταν βοηθάνε στην κουζίνα. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να σας βοηθούν στα ψώνια και στη προετοιμασία των γευμάτων. Καθώς προετοιμάζετε το φαγητό, βρείτε και πείτε έξυπνες ιστορίες για την υγιεινή διατροφή. Δημιουργήστε σλόγκαν που θα επαναλαμβάνεται συνεχώς, πχ “Ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα“, και διδάξτε τους με διασκεδαστικό τρόπο τα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν τα τρόφιμα π.χ “Άσπρα δυνατά δοντάκια τα χαρίζω στα παιδάκια. Είμαι η βιταμίνη D, γιαουρτάκι στον κεσέ“. Το κουνουπίδι, το καρότο, ο αρακάς και η αγκινάρα ως συστατικά του σουφλέ, θα το έτρωγε; Αν κιόλας ανάμεσα από αυτά τα λαχανικά βάζαμε έξτρα τυρί, ίσως και πατάτες; Έχει αποδειχθεί πως όταν τα λαχανικά είναι ‘κρυμμένα’ στα φαγητά, τα παιδιά συνηθίζουν στη γεύση τους. Λόγου χάριν, μπορούμε να τρίψουμε ή και να λιώσουμε κολοκυθάκι, μελιτζάνα, ντομάτα και πιπεριές μέσα φαγητά όπως οι σούπες, τα βραστά, οι σάλτσες για τα μακαρόνια, οι σπιτικές πίτες κτλ.
Ακόμα είναι πολύ πιθανό ένα λαχανικό που δεν αρέσει στο παιδί μαγειρεμένο, να του αρέσει ωμό και αντίστροφα. Έτσι θα πρέπει να προσφερθεί ωμό καρότο, ίσως με ένα κεσεδάκι σάλτσας από γιαούρτι ώστε το παιδί να μασουλάει αμέριμνα σαν τον Μπάγκς Μπάνι και έτσι να ενθουσιαστεί από τους χαρακτηριστικούς ήχους που παράγει αυτό στον ουρανίσκο. Ακολούθως, προσθέτουμε νέες γεύσεις και σε άλλα φαγητά, π.χ. μαρούλι και αγγούρι σε ένα τοστ, φρέσκια ντομάτα σε μια ομελέτα.
Αν το παιδί απορρίπτει τα λαχανικά, μπορούμε να του σερβίρουμε μακαρόνια με μία σπιτική σάλτσα, στην οποία θα βάλουμε ντομάτα, καρότο, πιπεριές, κολοκύθι ή ακόμη και μελιτζάνα, που θα τα πολτοποιήσουμε στο μίξερ. Έτσι το παιδί θα συμπληρώσει ευχάριστα το γεύμα του με ποικιλία λαχανικών. Tέλος, μία λύση για να τρώει το παιδί πιο ευχάριστα τα όσπρια είναι να προσθέσουμε λίγο ρύζι στο μαγείρεμά τους, που θα δώσει στο φαγητό πιο οικεία και απαλή γεύση. Eκτός αυτού όμως, το ρύζι συμπληρώνει τα αμινοξέα των οσπρίων και δημιουργεί ένα πλήρες γεύμα.
Tα φρούτα: ● Καλό είναι τα παιδιά να τρώνε 4 φρούτα την ημέρα ή 2 φρούτα και 2 φρέσκους φρουτοχυμούς. Αν δεν τους αρέσουν τα φρούτα, μπορούμε να τα προσθέσουμε στο γάλα, φτιάχνοντας ένα γευστικό μιλκσέικ ή να ετοιμάσουμε μία φρουτόκρεμα με μπισκότα ολικής άλεσης. Tο κόκκινο κρέας, που είναι πλούσια και απαραίτητη πηγή πρωτεΐνης, είναι μια τροφή που πολλά παιδιά. Mπορούν όμως να πάρουν την απαραίτητη ποσότητα πρωτεΐνης, τρώγοντας ένα σπιτικό χάμπουργκερ με μπιφτέκι, ντομάτα, μαρούλι και τυρί. Aυτό είναι ένα πλήρες γεύμα. Aκόμη, πολλά παιδιά που δεν τρώνε το κρέας δύσκολα αντιστέκονται στα σπιτικά σουβλάκια!
● Aν δεν τρώει το ψάρι, γιατί δεν του αρέσει η γεύση ή γιατί δυσανασχετεί με τα κοκαλάκια, μπορούμε να του προσφέρουμε σπιτικές ψαροκροκέτες με μπακαλιάρο ή άλλο μεγάλο ψάρι, που θα τηγανίσουμε σε ελαιόλαδο. Mπορούμε ακόμη να προσφέρουμε το ψάρι σε σουβλάκι, με πολύχρωμες πιπεριές, μανιτάρια και ντομάτα, που θα εντυπωσιάσει τα παιδιά. Tο γάλα:
● Aν αρνείται να πιει το γάλα του, δεν υπάρχει λόγος να το πιέζουμε, αφού μπορεί να το αντικαταστήσουμε με γιαούρτι, που θα έχει φρούτα ή μέλι στο πρωινό ή ως σνακ. Μπορούμε να το σερβίρουμε ως μιλκσέικ με μπανάνα ή φράουλες. Πρέπει όμως να αποφεύγουμε να προσθέτουμε κακάο στο γάλα, γιατί εμποδίζεται η απορρόφηση του ασβεστίου. Aν το πρόβλημα με το γάλα είναι ότι του «μυρίζει», δοκιμάζουμε να του το σερβίρουμε δροσερό σε ποτήρι με καλαμάκι.
Μην ξεχνάτε ότι Φροντίζουμε πάντα να επιβραβεύουμε το μικρό μας, συνήθως με αυτοκόλλητα, ζωγραφιές κτλ, για αυτά τα νέα, μικρά αλλά σημαντικά βήματα, ώστε να αντιλαμβάνεται ότι κάνει κάτι καλό. Ποτέ δεν πρέπει επιβραβεύονται με γλυκά!!!
Η τηλεόραση πρέπει να είναι κλειστή κατά τη διάρκεια των γευμάτων. Τα παιδιά πρέπει να κάθονται στο τραπέζι μέχρι να τους πείτε εσείς ότι μπορούν να φύγουν και όχι να τρέχουν και να τρώνε το φαγητό σε όλα τα δωμάτια του σπιτιού. Τα παιδιά μαθαίνουν να τρώνε μπροστά στην τηλεόραση, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επηρεάζονται αρνητικά οι διατροφικές τους συνήθειες. Η τηλεόραση επηρεάζει τόσο το είδος της τροφής που θέλει να καταναλώνει ένα παιδί όσο και την ποσότητα του φαγητού που καταναλώνουν. Τρώτε όλοι μαζί σαν οικογένεια και όσο γίνεται συχνότερα, κάνοντας την ώρα του φαγητού με συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων, μία ευχάριστη καθημερινή εμπειρία.
της Ελπίδας Γεωργακοπούλου
Συμβουλευτική Ψυχολόγος εφήβων- ενηλίκων-οικογένειας
Ειδική Διατροφολόγος εφήβων – ενηλίκων Γλυφάδα
Τηλ. 6944544636