Σε ποια ηλικία μπορούμε να αρχίσουμε την εκμάθηση;
Τα χρήματα είναι μια βασική δεξιότητα που το παιδί πρέπει να έχει κατακτήσει ώστε να είναι λειτουργικό και ανεξάρτητο στην καθημερινότητα του.
Το παιδί μπορεί να έρθει σε επαφή με τα χρήματα περίπου από την ηλικία 4-5 μέσω του συμβολικού παιχνιδιού όπου θα μπορέσει να αναπαραστήσει ρόλους και καταστάσεις της καθημερινής ζωής. Μπορείτε μαζί με το παιδί να παίξετε “μαγαζί” ή “εστιατόριο” με παιχνίδια όπως: Ταμειακές μηχανές, κουζίνες, “ψεύτικα” χρήματα. Όσο περνάει ο καιρός και το παιδί εξοικειώνεται με το παιχνίδι μπορείτε πια να χρησιμοποιείτε περιορισμένα “χρήματα” για να καταλάβει το παιδί ότι τα χρήματα δεν διαρκούν για πάντα.
Σε αυτό βοηθάνε πολύ και οι συμφωνίες με τα παιδιά πριν επισκεφτείτε ένα κατάστημα. Δηλαδή υπενθυμίζετε στο παιδί ότι έχει ένα, δυο επιλογές για να αγοράσει κάποιο προϊόν.
Επίσης σε αυτήν την ηλικία μπορείτε να εντάξετε την απλή ταξινόμηση των χρημάτων, δηλαδή το παιδί να ταξινομεί τα χαρτονομίσματα και τα κέρματα ανάλογα το χρώμα τους και τα σύμβολά τους.
Στην ηλικία των 6-7 τα παιδιά μπορούν να εξασκηθούν στην αξία των χρημάτων μέσω των επιτραπέζιων παιχνιδιών όπως: “μονόπολη,” “μικρές αγορές”, “έρχεται η τρόικα”, “πλαστικά χρήματα”.
Επιπλέον ενθαρρύνεται το παιδί να διαβάσει μαζί σας κάποια βιβλία που κυκλοφορούν στο εμπόριο ώστε να κατανοήσει την έννοια των χρημάτων. Ένα ενδεικτικό παράδειγμα είναι το βιβλίο: “Τα χρήματα δεν τα σπαταλάμε”.
Επιπρόσθετα σε αυτήν την ηλικία εισάγετε τον κουμπαρά στη ζωή των παιδιών και δώστε τους κέρματα που δεν χρειάζεστε ή προτρέψτε να αποταμιεύουν τα χρήματα που παίρνουν από τους συγγενείς ή από γιορτές κάλαντα κτλ. Εδώ θα πρέπει να τονιστεί στα παιδιά ότι ένα μέρος των χρημάτων είναι καλό να ξοδεύονται για τις ανάγκες μας και το άλλο να αποταμιεύονται!
Στην ηλικία των 7-10 τα παιδιά είναι καλό να ενθαρρύνονται για συναλλαγές σε μέρηόπως: φούρνος, σουπερμάρκετ, μανάβης, κυλικείο του σχολείου, με αποτέλεσμα αφενός να μάθουν την ρεαλιστική αξία των χρημάτων και αφετέρου να εκπαιδευτούν στις συναλλαγές που θα βοηθήσουν στη λειτουργικότητα και στην αυτονομία τους.
Μια άλλη πρόταση είναι να γράφετε σε συνεργασία με το παιδί τη λίστα των αγορών ώστε το ίδιο αφενός να δει τα προϊόντα που χρειάζεται η οικογένεια και αφετέρου να εξασκείται στη γραφή.
Είναι η κατάλληλη ηλικία το παιδί να επισκεφτεί ένα κατάστημα τράπεζας ώστε να κατανοήσει καλύτερα τον “κόσμο” των χρημάτων.
Στην ηλικία των 10 και άνω τα παιδιά είναι ώριμα επαρκώς ώστε να διαχειριζόντουσαν ένα ποσό την εβδομάδα σαν χαρτζιλίκι.
Είναι σημαντικό τα παιδιά να παίρνουν τις αποφάσεις όσο λανθασμένες και να είναι ώστε να καταλάβουν την ευθύνη της διαχείρισης χρημάτων.
Επιπρόσθετα είναι εξαιρετικά χρήσιμο να μιλήσουμε στα παιδιά για τις πιστωτικές κάρτες, τα δάνεια και τους κινδύνους που ελλοχεύουν.
Για άλλη μια φορά θα επισημάνω ότι γίνεται εσείς το παράδειγμα για τα παιδιά σας, ώστε να εκπαιδευτούν με το σωστό τρόπο στην εκπαίδευση και διαχείριση χρημάτων!
Και άλλα ενδιαφέροντα άρθρα της Ειρήνης Παπαδόπουλου θα βρείτε στο blog της: www.eidikiagogi-symvoulesgiagoneis.blogspot.gr.
H Ειρήνη Παπαδοπούλου είναι κοινωνική λειτουργός με εξειδίκευση στην ειδική αγωγή.