Πόσο εύκολο είναι να μυήσεις ένα μικρό παιδί στην υγιεινή διατροφή όταν, ακόμη και στο άκουσμα κάποιων φαγητών, μένει με το στόμα ερμητικά κλειστό; Η αλήθεια είναι πως πρόκειται για μια δύσκολη αποστολή. Τα καλά νέα είναι πως η Πηνελόπη Μωραΐτου, συγγραφέας και εκπαιδευτικός έχει βρει την λύση.
Στο καινούριο παραμύθι της «Το Μυστικό της Τροφοπυραμίδας» που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Πορφύρα, η ίδια αφήνει στην άκρη τους ξύλινους διδακτισμούς και παρασύρει τα παιδιά σε μια συναρπαστική περιπέτεια. Οι μικροί αναγνώστες καλούνται να παρακολουθήσουν το ταξίδι των ηρώων στα άδυτα της τροφοπυραμίδας, και παράλληλα να λύσουν γρίφους, να μάθουν παροιμίες, νόστιμες συνταγές, καθώς και να ζωγραφίσουν. Ο στόχος είναι φυσικά η διατροφική ισορροπία και το μεγάλο έπαθλο, η υγεία.
Η απίθανη του περιπέτεια και τα κεφάτα παιχνίδια-ασκήσεις το κάνουν απαραίτητη παρέα στις καλοκαιρινές διακοπές των παιδιών μας!
Ένα βιβλίο που θα τα διασκεδάσει και ταυτόχρονα θα τα μυήσει στην υγιεινή διατροφή.
Λίγα λόγια για το βιβλίο:
Τα πράγματα είναι πολύ σοβαρά. Ο πανούργος Μασαχάψα απήγαγε την πανέμορφη Φρουτοπάτρα και την κρατά φυλακισμένη στην κορυφή της λιχουδοπυραμίδας. Ο φαραώ Τροφοχαμών τα έχει εντελώς χαμένα. Η θλίψη τον έχει καταβάλει…
Και εκεί που τα έχει βάψει μαύρα και είναι σίγουρος ότι δεν θα αγκαλιάσει ποτέ ξανά την αγαπημένη του, εμφανίζονται ξαφνικά τρία αδέρφια: o στρουμπουλός Οδυσσέας, η ρεαλίστρια Αντιγόνη και ο μικρός Πάρις, αναλαμβάνοντας δράση.
Τα παιδιά θα μπουν στα άδυτα της τροφοπυραμίδας και θα μπλεχτούν σε μια απίστευτη περιπέτεια.
Θα καταφέρουν να σώσουν την Φρουτοπάτρα; Πάντως ένα είναι σίγουρο: Μέσα από όλες αυτές τις περιπέτειες θα έχουν γίνει σαΐνια στην υγιεινή διατροφή!
Η συγγραφέας Κα Πηνελόπη Μωραίτη μας παραχώρησε μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη γύρω από το βιβλίο και την υγιεινή διατροφή:
1. Τελικά πόσο εύκολο είναι να μυήσεις ένα μικρό παιδί στην υγιεινή διατροφή;
Η επίτευξη αυτού του στόχου εξαρτάται από πολλούς και ανά περίπτωση διαφορετικούς παράγοντες. Προσωπικά πιστεύω ότι ένας καθοριστικός παράγοντας είναι το παράδειγμα που δίνει η οικογένεια στο παιδί. Το παιδί στα πρώτα χρόνια της ζωής του μαθαίνει εμπειρικά, βλέποντας, ακούγοντας αλλά κατά κύριο λόγο μιμούμενο τις πράξεις των ενηλίκων του περιβάλλοντός του. Συνεπώς γονείς που έχουν υιοθετήσει ένα πρόγραμμα υγιεινής διατροφής για τους εαυτούς τους δίνουν ένα εξαιρετικό παράδειγμα και στο παιδί τους. Ένας άλλος καθοριστικός, κατά τη γνώμη μου πάντα, παράγοντας είναι οι ώρες παρακολούθησης τηλεόρασης για ένα παιδί και κατά πόσο παρακολουθεί μόνο του ή με κάποιο γονέα.
Μεγάλο μέρος των διαφημίσεων της τηλεόρασης είναι για την προώθηση τροφίμων κάποια εκ των οποίων δεν συμβάλουν στις υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Ο βομβαρδισμός του παιδιού από εικόνες τέτοιων προϊόντων αυτόματα δημιουργεί στο παιδικό μυαλό μια θετική άποψη ή αν θέλετε ακόμα και μια επιθυμία να αποκτήσει ή να δοκιμάσει αυτά τα προϊόντα γιατί αφού τα δείχνει η τηλεόραση θα είναι νόστιμα και καλά. Αν βέβαια το παιδί παρακολουθεί παρέα με κάποιον γονέα ίσως θα μπορέσει να υπάρξει η δυνατότητα παρέμβασης από τον γονέα και να εξηγήσει στο παιδί την χρησιμότητα ή όχι της συγκεκριμένης τροφής.
Το σχολείο φυσικά αργότερα αποτελεί μια σημαντική παράμετρο. Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια με την ανάπτυξη των σχολικών προγραμμάτων αγωγής υγείας έχουν γίνει σημαντικά βήματα χάρη στα οποία έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν και παιδιά οι γονείς των οποίων δεν είχαν την ευκαιρία ή το χρόνο να τους μιλήσουν για την υγιεινή διατροφή.
Είναι βέβαια και αρκετοί άλλοι παράγοντες όπως οι φιλίες και οι παρέες του παιδιού, το ωράριο των γονέων, η ύπαρξη παππούδων και η σχέση τους με το παιδί.
Θα μπορούσαμε λοιπόν να πούμε ότι η μύηση του παιδιού στην υγιεινή διατροφή είναι ένας πολυσύνθετος στόχος και με αρκετές προκλήσεις δεδομένου του μοντέρνου τρόπου ζωής της οικογένειας.
2. Τι ρόλο μπορεί να παίξει ένα παραμύθι στην υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου ζωής;
Αν και πιστεύω στην λογοτεχνία ως απόλαυση και όχι ως τρόπο διδαχής νομίζω ότι σε αυτή την περίπτωση ο ρόλος του παραμυθιού θα μπορούσε να είναι «το τερπνόν μετά του ωφελίμου». Βλέπετε το παραμύθι έχει κυρίαρχο ρόλο στη ζωή του παιδιού. Είναι το μέσο για να κατανοήσει τον κόσμο των ενηλίκων. Υπό αυτή την έννοια σαφέστατα θα μπορούσε να περάσει δυνατά το μήνυμα «τρώω σωστά είμαι γερός και υγιής».
3. Ποια ήταν η κινητήριος δύναμη για να γράψετε ένα παιδικό βιβλίο που ασχολείται με την διατροφή;
Τα διατροφικά προβλήματα, είτε πρόκειται για παχυσαρκία είτε για νευρική ανορεξία, αποτελούν τη σιωπηλή επιδημία της εποχής μας. Η απομάκρυνση μας από την μεσογειακή διατροφή, η κατανάλωση έτοιμων, γεμάτων συντηρητικά, τροφών, η καθιστική ζωή αλλά και η υιοθέτηση σωματικών προτύπων οδηγούν τα παιδιά μας σε μια ψυχολογική και σωματική περιπέτεια. Έχοντας λοιπόν κατά νου όλα αυτά αποφάσισα να γράψω ένα βιβλίο που αφενός θα είναι μια ευχάριστη περιπέτεια, αφετέρου θα μου έδινε την δυνατότητα με ανάλαφρο τρόπο να μιλήσω για τα θέματα διατροφής και υγείας.
4. Ως εκπαιδευτικός έχετε διαπιστώσει ποιο είναι το μεγαλύτερο αγκάθι που οδηγεί στην αύξηση της παιδικής παχυσαρκίας;
Νομίζω ότι η απομάκρυνση μας από την μεσογειακή διατροφή και η υιοθέτηση του έτοιμου φαγητού σε συνδυασμό με την έλλειψη άσκησης και την καθιστική ζωή έχουν συμβάλλει σημαντικά στην αύξηση της παχυσαρκίας αλλά και στην εμφάνιση αργότερα, στην εφηβεία, του φαινομένου της νευρικής ανορεξίας. Βλέπετε τα λαχανικά και τα όσπρια έχουν εξαφανιστεί από την διατροφή μας και έχουν αντικατασταθεί από το κρέας και το έτοιμο φαγητό. Το παραδοσιακό κολατσιό για το σχολείο, τυράκι και ψωμάκι, έχει δώσει την θέση του στο κρουασάν, τα πατατάκια, τα γαριδάκια κ.ά. Στο όνομα της ευκολίας και της ταχύτητας έχουμε υιοθετήσει την μετακίνηση με το αυτοκίνητο και έχουμε εγκαταλείψει το περπάτημα. Να μη μιλήσω βέβαια για το ποδήλατο το οποίο, ενώ σε όλη την Ευρώπη αποτελεί μέσο μεταφοράς, στην Ελλάδα ούτε μέσο ευχαρίστησης δεν είναι.
Όλα αυτά λοιπόν σε συνδυασμό με ό,τι σας προανέφερα συμβάλλουν στο να κατέχουν τα ελληνόπουλα μια θλιβερή πρωτιά ανάμεσα στα πιο παχύσαρκα παιδιά της Ευρώπης.
5. Τι μπορεί να κάνει η σύγχρονη εργαζόμενη μαμά που έχει ελάχιστο χρόνο για να μεταλαμπαδεύσει στο παιδί την αξία της ισορροπημένης διατροφής;
Δεν θα το έθετα ως, θέμα και ευθύνη της εργαζόμενης μαμάς αλλά ως ευθύνης γονέων συλλογικά. Για να είμαι πιο σαφής. Με την εισαγωγή της γυναίκας στην αγορά εργασίας, μιλώ πάντα για την ελληνική πραγματικότητα, θα έπρεπε να υπάρξει και μια αλλαγή στο μοντέλο της οικογένειας. Συγκεκριμένα, η διατροφή και άλλες εργασίες του σπιτιού θα έπρεπε να αντιμετωπίζονται συλλογικά από την οικογένεια και όχι να είναι ένα ακόμη βάρος και ευθύνη στους ώμους της μητέρας. Στο πλαίσιο ενός τέτοιου οικογενειακού μοντέλου όλοι έχουν ευθύνη για το μαγείρεμα και τα ψώνια, το στρώσιμο του τραπεζιού αλλά και το πλύσιμο των πιάτων. Μέσα από μια τέτοια διαδικασία όχι μόνο δίνεται η δυνατότητα στο παιδί να συμμετέχει και να κατανοήσει τη σημασία της υγιεινής διατροφής αλλά παρέχεται η ευκαιρία και στους γονείς να συζητήσουν με τα παιδιά τους για το τόσο σημαντικό αυτό θέμα ως μια φυσική λειτουργία της οικογένειας . Επιπλέον δημιουργείται ένα πρότυπο δημοκρατικής οικογένειας με σαφείς ρόλους, υποχρεώσεις , ευθύνες αλλά και ανταμοιβές.
6. Από ποιες δοκιμασίες καλούνται να περάσουν οι μικροί πρωταγωνιστές αλλά και οι αναγνώστες για να ανακαλύψουν τελικά ποιο είναι Το Μυστικό της Τροφοπυραμίδας;
Το Μυστικό της Τροφοπυραμίδας είναι μια ιστορία γεμάτη απρόοπτα και ανατροπές. Οι ήρωες του παραμυθιού καλούνται ουσιαστικά να «επαναφέρουν την τάξη» στην τροφοπυραμίδα που έχει διαταραχθεί από τον τρομερό «Μασαχάψα». Όλα αυτά βέβαια θα ξεκινήσουν από την κινητήρια δύναμη της ζωής που δεν είναι άλλη από την αγάπη. Την αγάπη του Φαραώ Τροφοχαμών για την αγαπημένη του Φρουτοπάτρα, την αδελφική αγάπη των τριών ηρώων, την αγάπη του τρομερού Μασαχάψα για τα ζώα αλλά και των ζώων για τον άνθρωπο και τέλος την αγάπη για ζωή μέσα από την υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου διατροφής. Και φυσικά επειδή η αγάπη όλα τα υπομένει, έτσι και οι ήρωες της ιστορίας μας θα υπομείνουν όλες τις δοκιμασίες και τις περιπέτειες και στο τέλος θα βγουν νικητές από τη δοκιμασία αλλά και πλούσιοι σε εμπειρίες σχετικά με την υγιεινή διατροφή αλλά και την ζωή.
Γεννήθηκε στον Πειραιά. Είναι Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών στον τομέα της Λογοτεχνίας και το 2004 Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια στο Midwestern State University στις ΗΠΑ στην Παιδική Λογοτεχνία και τα Γυναικεία Στερεότυπα. Έχει διδάξει Λογοτεχνία στο MSU- USA και Παιδική Λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Έχει διατελέσει μέλος της Ομάδας εργασίας για την Διαπολιτισμική Εκπαίδευση του ΙΠΕΜ-ΔΟΕ , μέλος του Ελληνικού Κύκλου Παιδικού Βιβλίου και Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Ελληνικής Εταιρείας για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Έχει γράψει πολλά παραμύθια, καθώς και εκπαιδευτικά βιβλία. Είναι καθηγήτρια Αγγλικών, αποσπασμένη στο Γυμνάσιο-Λύκειο Κολωνίας. Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την ίδια και τα βιβλία της στην ιστοσελίδα της εδώ.
Μπορείτε να το βρείτε σε όλα τα βιβλιοπωλεία, εδώ και στο site του εκδοτικού.