“Ο δρόμος για την ευτυχία” των ατόμων με αναπηρία

“Ο δρόμος για την ευτυχία” των ατόμων με αναπηρία

Εν όψει της αυριανής Παγκόσμιας ημέρας ατόμων με αναπηρία, θέλω να σας συστήσω τη Δώρα. Η Δώρα είναι παιδική μου φίλη από την Κυπαρισσία, η γιαγιά μου και η γιαγιά της ήταν κολλητές και την θυμάμαι από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Έχουμε περάσει άπειρες ξένοιαστες Πασχαλινές και καλοκαιρινές διακοπές, τότε μικρά παιδιά με άπειρα όνειρα και όλη τη ζωή μπροστά μας, παίζαμε σε θεατρικές και μουσικές παραστάσεις στο προαύλιο της εκκλησίας, που διοργάνωνε η ίδια, γιατί πάντα είχε έμφυτο το καλλιτεχνικό ταλέντο. Τη θαύμαζα για το ταλέντο που διέθετε, είχε υπέροχη φωνή, έπαιζε εξαιρετικά πιάνο και χόρευε μαγικά. Η αγαπημένη μου παιδική φίλη έκανε την πρώτη συγγραφική της προσπάθεια “Ο δρόμος για την ευτυχία”, ένα παραμύθι που πραγματεύεται την αναπηρία, συνοδεύεται από cd με τραγούδια και τη μοναδική αφήγηση του ηθοποιού Γιάννη Βούρου. Να σημειωθεί ότι το τραγούδι της διαφορετικότητας που περιλαμβάνεται στο cd του παραμυθιού το τραγουδάει η ίδια, γιατί εκτός των άλλων είναι και σπουδαία τραγουδίστρια!

Κάναμε μια όμορφη συζήτηση που θα ήθελα πολύ να διαβάσετε και ένας τυχερός θα κερδίσει το παραμύθι της “Ο δρόμος για την ευτυχία”.

Από τι ορμώμενη έγραψες τον “Δρόμο για την Ευτυχία” και τι θέλεις να αποκομίσουν οι μικροί σου φίλοι που θα το διαβάσουν;

«Ο δρόμος για την ευτυχία», που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Διάπλους, είναι ένα σύνολο βιωματικών εμπειριών από την παιδική μου ηλικία και αργότερα την ενήλικη ζωή μου. Αρχικά ο δικός μου «ήρωας» είναι ένας συμμαθητής μου στο ωδείο, τυφλός εκ γενετής, που φτάσαμε μαζί να πάρουμε το πτυχίο του πιάνου και αργότερα το κίνητρο για αυτή τη συγγραφική προσπάθεια αποτέλεσε ένα όχι και τόσο ευχάριστο γεγονός με μια μαθήτρια μου, επίσης με προβλήματα όρασης. Καθώς τη συνόδευα μετά το μάθημά μας για να φύγει, μια μητέρα μόλις μας είδε, άλλαξε αμέσως πεζοδρόμιο λέγοντας στο παιδί της να μην μας κοιτάξει! Εκείνη τη στιγμή ένιωσα αμήχανα και θύμωσα αλλά επιστρέφοντας σπίτι, αναθεώρησα πολλά πράγματα και τι πραγματικά προσφέρω στην ειδική αγωγή μέσα από τη διδασκαλία μου.. Αποφάσισα να δω με θετικό πρόσημο το περιστατικό και έτσι μέσα από ανάμεικτα συναίσθημα, όπως άλλωστε συμβαίνει και στη ζωη μας, γεννήθηκε η ιστορία και όλα πήραν τον δρόμο για την ευτυχία!

Το βιβλίο απευθύνεται σε μικρούς και μεγάλους αναγνώστες. Μέσα από τις σελίδες του ο καθένας θα αποκομίσει αυτό που είναι έτοιμος μα δεχτεί ανάλογα με τις προσωπικές του εμπειρίες και την καθοδήγηση από το περιβάλλον του.

Στόχος μου και επιθυμία είναι τα παιδιά να αγαπήσουν και να ταυτιστούν με τις ηρωίδες μου ώστε να εξοικειωθούν τόσο με την εικόνα όσο και με την έννοια της αναπηρίας.

Ασχολείσαι χρόνια με παιδιά με ιδιαιτερότητες και αναπηρίες; Τι είναι για σένα αυτή η “δουλειά” και τι έχεις διδαχθεί από αυτά;

Αρχικά μέχρι να ολοκληρώσω τις σπουδές μου στον τομέα της ειδικής αγωγής, έπαιρνα μέρος εθελοντικά σε δράσεις που αφορούσαν άτομα με αναπηρίες. Στη συνέχεια δίδαξα ως μουσικοπαιδαγωγός σε σχολεία , ΚΗΦ (κέντρα ημερήσιας φροντίδας), ξενώνες ημιαυτόνομης διαβίωσης έως και σήμερα από το θέση μου στον ΟΠΑΝ του Δήμου Αθηναίων υλοποιώ εκπαιδευτικά προγράμματα που αφορούν και την διαφορετικότητα. Δεν εκλαμβάνω ως «δουλειά» ό,τι σχετίζεται με ανθρώπους με αναπηρία αλλά ως τρόπο ζωής και εξέλιξης. Είναι μια αμφίδρομη σχέση εμπιστοσύνης που χτίζεται καθημερινά με πολλές δυσκολίες αλλά και στιγμές ευτυχίας. Διδάσκω, που σημαίνει βοηθάω κάποιον να συμμετάσχει στη διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης, και διδάσκομαι από τα παιδιά μου. Σίγουρα αυτό που μου έμαθαν είναι να πιστεύω στα μικρά θαύματα της ζωής και της προσπάθειας!

Το cd που συμπεριλαμβάνεται στο παραμύθι σου περιέχει μουσική από τη συμφωνική ορχήστρα, είναι κάτι μοναδικό που δεν έχουμε ξανασυναντήσει σε παιδικό παραμύθι, πες μας λίγα λόγια γι’ αυτή την συμμετοχή.

Με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων έχουμε συνεργαστεί στο παρελθόν σε αρκετές παραστάσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα. Τους αποκαλώ «η ορχήστρα της καρδιάς μου», άρα δεν θα μπορούσε να λείπει από μια τόσο σημαντική στιγμή μου! Όταν άκουσαν το «Τραγούδι της Διαφορετικότητας» σε στίχους που είχα γράψει και μουσική του συνεργάτη μου Ν. Σωπύλη καθώς και τις υπόλοιπες συνθέσεις που συνοδεύουν το παραμύθι  από τους Σ. Ταμβακοπούλου και Γ. Στογιώργη , δέχτηκαν μαζί με το μαέστρο κύριο Καλκάνη Ελευθέριο, να ηχογραφήσουν και να αποδώσουν με μεγαλοπρέπεια και αγάπη τα κομμάτια. Τους ευχαριστώ όλους για αυτό το υπέροχο μουσικό ταξίδι, καθώς και την εξαιρετική Παιδική Χορωδία της Εθνικής Ολυμπιακής Επιτροπής – ΕΘΝΟΑ.

Πόσο σημαντικό το θεωρείς να μάθουμε τη διαφορετικότητα στα παιδιά, να τα μάθουμε να σέβονται τους ανθρώπους με ιδιαιτερότητες και να τους αντιμετωπίζουν ισάξια;

Σημαντικό θεωρώ είναι να δουλέψουμε στα παιδιά μας τη συναισθηματική νοημοσύνη τους, που αφορά την ικανότητα να αντιλαμβάνονται και να κατανοούν αρχικά τα δικά τους συναισθήματα καθώς και των άλλων. Έτσι καθώς το παιδί μεγαλώνει, βγαίνει από το εγωκεντρικό στάδιο εξέλιξης και θα μπορεί να διαχειριστεί , να κατανοεί και να σέβεται τη «διαφορετικότητα» της εικόνας αλλά και των συναισθημάτων άλλων ανθρώπων.

Προς το τέλος του 2021 και την ανατολή του 2022, με τόση πληροφόρηση και ενημέρωση για τα άτομα με αναπηρία πιστεύεις ότι ο κόσμος τους αντιμετωπίζει όπως τους αξίζει, τους σέβεται, τους κατανοεί; 

Ο βομβαρδισμός πληροφοριών πολλές φορές επιφέρει αντίθετα αποτελέσματα. Γι’ αυτό κάθε πληροφορία θα πρέπει να είναι αξιόπιστη, ελεγμένη και στοχοθετημένη ως προς την πραγματική διάσταση της όποιας κατάστασης θέλει να παρουσιάσει ώστε να μην δημιουργεί αισθήματα λύπησης ή κατωτερότητας.

Σίγουρα στις μέρες μας, και με τη βοήθεια της σωστής πληροφόρησης, έχουν εξελιχθεί αρκετά τα πράγματα προς όλες τις κατευθύνσεις σχετικά με τους συνανθρώπους μας με αναπηρίες. Θεωρώ πως και οι ίδιοι νιώθουν πιο ασφαλείς και αποδεκτοί στην κοινωνία μας, γιατί τους έχει δοθεί το βήμα  να μιλήσουν για τη διαφορετικότητα τους και να επικοινωνήσουν. Από την άλλη πλευρά, έχουν κερδίσει με το σπαθί τους και την σκληρή προσωπική τους εργασία την επιβράβευση και την αναγνώριση τους από το κοινωνικό σύνολο,  π.χ οι νίκες και τα μετάλλια τους  στους Παραολυμπιακούς αγώνες .

Ανισότητες, ρατσισμός υπάρχουν σε όλες τις κοινωνίες, όπως επίσης υπάρχει η αποδοχή, η ενσυναίσθηση και ο  σεβασμός . Είναι θέμα προσωπικής επιλογής και παιδείας ποιες γέφυρες θέλει ο καθένας να χτίσει και τι να συναντήσει απέναντι.

Έχεις σπουδές πιάνου, φωνητικής και παιδαγωγικά ΑΜΕΑ και διδάσκεις παιδιά με ιδιαιτερότητες. Πόσο πολύ θεωρείς ότι τα βοηθάει η μουσική στη ψυχολογία τους και την εξέλιξή τους;

Η μουσική αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι στη ζωή όλων των ανθρώπων. Μας βοηθά να ηρεμήσουμε, να διασκεδάσουμε, να χαλαρώσουμε. Στα άτομα με ειδικές ανάγκες η μουσική χρησιμοποιείται  ως μέσο επικοινωνίας, έκφρασης και δημιουργικότητας. Έτσι η μουσική ως θεραπευτικό μέσο έχει μεγάλη δύναμη και τα βοηθά σε διάφορους τομείς που παρουσιάζουν ελλείμματα, όπως στις λεκτικές και μη λεκτικές επικοινωνιακές δεξιότητες, στις κοινωνικές δεξιότητες, στην βελτίωση  των δεξιοτήτων αποστήθισης , στην ικανότητα τους να εκφράζουν τα συναισθήματα τους, ακόμα και στην επίγνωση τους εαυτού τους και τους περιβάλλοντος τους.

Τι να περιμένουμε στο μέλλον από σένα; Θα γράψεις και άλλα βιβλία;

Προσωπικά, περιμένω ένα μέλλον με εκπλήξεις για εμένα, όπως άλλωστε εκπλήξεις περιμένουν όλα τα παιδιά! Ετοιμάζω το επόμενο βιβλίο που θα απευθύνεται σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Αυτή τη φορά καταπιάνομαι με ένα θέμα που αγαπώ εξίσου πολύ και είναι τρόπος ζωής για εμένα, τη Φιλοζωία! Ζώα συντροφιάς δεσποζόμενα ή μη, από καταφύγια, από σαλόνια, από μπαλκόνια, που έχουν να μας πουν τη δική τους ιστορία και να μεταφέρουν το δικό τους μήνυμα!

Λίγα λόγια για το παραμύθι:

Η Μέλανι, ενώ είναι πολύ επιμελής ως μαθήτρια, δημιουργεί προβλήματα στο κοινωνικό και οικογενειακό περιβάλλον. Η συμπεριφορά της αυτή ανησυχεί τους γονείς της. Η ελπίδα τους ότι, αν η Μέλανι αποκτήσει αδελφάκι, θα αλλάξει το χαρακτήρα της θα αποδειχθεί αποτυχία. Διατηρεί αρνητική στάση σε αυτή την είδηση, που ευτυχώς αλλάζει ύστερα από ένα ατύχημα της μητέρας της, που έφερε πρόωρα στον κόσμο την αδελφή της, την Ευτυχία, η οποία αντιμετωπίζει κινητικά προβλήματα. Η Μέλανι μετατρέπεται σε φύλακας άγγελος της αδελφής της και με την βοήθεια των συμμαθητών της, χαρίζει ένα πολύτιμο δώρο στην Ευτυχία. Όλοι μαζί μαθαίνουν την έννοια της προσφοράς, της ισότητας και της αγάπης.

Μια ιστορία με στόχο την ευαισθητοποίηση και την εξοικείωση της εικόνας και της έννοιας της αναπηρίας!

Η συνέντευξη παραχωρήθηκε στην Έφη Αργυροπούλου.
Δημοσιογράφος, αρθρογράφος, συγγραφέας και blogger του Working Moms.

Συνεντεύξεις