To να είσαι vegetarian ή vegan είναι απλά της μόδας, ή είναι μια στάση διατροφής αλλά και ζωής, θα έλεγα εγώ, που θα έπρεπε να υιοθετήσουμε όλοι; Το να τρώμε κάθε είδους κρεατικό είναι σαν να καπνίζουμε ή να πίνουμε. Γιατί να θέλουμε να κάνουμε κακό στην υγεία μας; Και ναι, κακό μας κάνει η κατανάλωσή τους, όχι η αποχή τους.

Έρευνες έχουν δείξει ότι η κατανάλωση κρέατος ευθύνεται για αμέτρητα προβλήματα υγείας όπως παχυσαρκία, καρκίνο του εντέρου, καρδιοπάθειες, νεφρική ανεπάρκεια, διαβήτη κ.α.

Είχα αλλάξει ήδη τη διατροφή μου τα τελευταία δυο χρόνια και όλη αυτήν την περίοδο αμφιταλαντευόμουν προς την πλήρη αποχή από κάθε είδους κρέατος, ώσπου πήρα τη μεγάλη απόφαση και δεν το έχω μετανιώσει ούτε στιγμή. Άλλωστε, ποτέ δεν ήμουν λάτρης του κρέατος. Απεναντίας, πολλές φορές έπιανα τον εαυτό μου, ακόμα και την περίοδο που τα έτρωγα, να μην τα προτιμώ. Λάτρευα να τρώω σαλάτες, πένες ολικής με πέστο, buddha bowls. Το σουβλάκι μου το προτιμούσα με φαλάφελ και χούμους, ενώ όταν μαγείρευα κρέας, λουκάνικο ή κοτόπουλο για τα παιδιά, σχεδόν πάντα το παραμέριζα. Η απόφασή μου αυτή να το καταργήσω από τη διατροφή μου, ήρθε ειδικά αφού διάβασα ενδελεχώς άρθρα και έρευνες για τις άθλιες συνθήκες στις οποίες μεγαλώνουν τα κοτόπουλα, οι αγελάδες και τα γουρούνια στα εκτροφεία. Ειδικά τα κοτόπουλα, πώς είναι δυνατόν να μεγαλώνουν μέσα σε μόνο λίγες μέρες;;;

Σκοπός μου μία μέρα είναι να γίνω vegan, διότι θεωρώ ότι οι συνέπειες της κτηνοτροφίας στο περιβάλλον και στον πλανήτη είναι καταστροφικές.

Το να είσαι χορτοφάγος, εκτός από τα μακροπρόθεσμα οφέλη στην υγεία, αποτελεί και ηθικό θέμα, αφού έχει να κάνει με τη σκληρότητα απέναντι στα ζώα…

Δεν είμαι όμως έτοιμη γι’ αυτό το βήμα, γιατί λατρεύω τα γαλακτοκομικά και ό,τι κάνω στη ζωή μου θέλω να έρχεται κατόπιν ωρίμου σκέψεως, όχι πίεσης και με βεβιασμένες κινήσεις. Άλλωστε, θεωρώ πως ό,τι κάνουμε με το ζόρι ή αναγκαστικά, κάνει κακό στην ψυχολογία μας και στην ευρύτερη ζωή μας. Είμαι σίγουρη ότι μία μέρα θα έρθει αβίαστα. Αν δεν έρθει όμως θα συνεχίσω να απέχω από το κρέας.

Πώς θα λαμβάνει όμως ο οργανισμός μου πρωτεΐνες αν κόψω το κρέας; Σίγουρα αυτή είναι μια από τις πιο συνηθισμένες απορίες που γεννιέται σε κάποιον που θέλει να το κόψει. Μερικές από τις σπουδαιότερες πηγές φυτικής πρωτεΐνης, που θα σε κάνουν να αισθάνεσαι τέλεια παρ’ όλο που θα έχεις κόψει το κρέας είναι: Όλα τα όσπρια και ειδικότερα (φακές – ιδανικά φακόρυζο- , μαύρα φασόλια, ρεβίθια), κινόα, κάνναβη, φυστικοβούτυρο, τόφου, αμύγδαλα, βρώμη, σπόροι chia, μανιτάρια. Ασβέστιο θα βρείτε στο γάλα σόγιας ή αμυγδάλου, στα χόρτα και το μπρόκολο. Το αβοκάντο και η μπανάνα λειτουργούν ως υποκατάστατο βουτύρου. Kαι βέβαια όλα τα λαχανικά και φυτά είναι η κύρια πηγή σιδήρου.

Ποιες είναι λοιπόν οι 5 αλλαγές που διαπίστωσα στη ζωή μου από τότε που έγινα vegetarian;

Μεγαλύτερη ευεξία

Το πιο σημαντικό όφελος από τη στιγμή που απέβαλα τα κακά λιπαρά από τον οργανισμό μου αλλά και κάθε μορφή κρέατος, είναι το ότι άλλαξε η διάθεσή μου. Δε έχω εύκολα το αίσθημα της κούρασης, με αποτέλεσμα να έχω περισσότερες αντοχές και ευεξία και να κοιμάμαι πιο ποιοτικά.  Παλαιότερα ένιωθα κουρασμένη χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερος λόγος. Μπορεί να είχα κοιμηθεί οκτώ ώρες το βράδυ και παρόλα αυτά δεν μπορούσα να πάρω τα πόδια μου, σερνόμουν… Τα κακά λιπαρά που έχουν οι ανθυγιεινές τροφές είναι κατασταλτικές για τον οργανισμό, με αποτέλεσμα να νιώθω κόπωση χωρίς να καταλαβαίνω από πού προέρχεται.

Από τότε που υιοθέτησα τον υγιεινό τρόπο διατροφής, η διάθεσή μου είναι μονίμως στα ύψη. Έχω μεγαλύτερη όρεξη να δουλέψω, ακόμα πιο πολλή διάθεση να παίξω με τα παιδιά μου, να δω τους φίλους μου, να πάω τις βόλτες μου και να περάσω ποιοτικό χρόνο με τους ανθρώπους που αγαπώ. Ακόμα και αν είμαι όλη μέρα εκτός σπιτιού λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων και συναντήσεων με φίλους/συνεργάτες. Ακούραστη μέχρι το βράδυ! Μπορεί να είμαι όλη μέρα έξω με τα παιδιά μου, να γυρνάω σπίτι, να τα τακτοποιώ για ύπνο και μετά να συνεχίζω ακάθεκτη να δουλεύω μέχρι τη μια το βράδυ. Παλαιότερα δε μπορούσα να διανοηθώ τέτοιον τρόπο ζωής, χωρίς να νιώθω κατάκοπη.

Πιο λαμπερό δέρμα, μαλλιά και νύχια

Είδα διαφορά στο δέρμα μου και στα μαλλιά μου, μειώθηκε η κυτταρίτιδα, ακόμα και οι μαύροι κύκλοι κάτω από τα μάτια μου, που δεν υποχωρούσαν με καμία κρέμα. Το δέρμα μου πραγματικά είναι πιο λαμπερό, ενώ υποχώρησαν σπυράκια που έβγαζα συχνά πυκνά, αδικαιολόγητα.

Δεν έχω αυξομειώσεις στο βάρος μου

Από τα πρώτα οφέλη της αλλαγής στη διατροφή μου ήταν εννοείται τα κιλά. Από μικρό κορίτσι είχα πρόβλημα με το βάρος μου, συνεχείς αυξομειώσεις. Πλέον, από τότε που άλλαξα τη διατροφή μου και ειδικά όταν έγινε χορτοφαγική, έχει σταθεροποιηθεί το βάρος μου, παρ’ όλο που κάποιες περιόδους μπορεί να φάω λίγο παραπάνω.

Δεν αρρωσταίνω εύκολα

Κάθε χειμώνα, αλλά και μέχρι το τέλος του Μαΐου, κάθε φορά που αρρώσταιναν τα παιδιά, αρρώσταινα κι εγώ μαζί τους. Σε κάποιες περιπτώσεις, μπορεί να μη νοσούσαν τα ίδια, αλλά έφερναν κάποια ίωση από το σχολείο, με αποτέλεσμα εγώ να είμαι συνέχεια άρρωστη. Πλέον οι εξετάσεις μου είναι καλύτερες από ποτέ, ακόμα και από τότε που έτρωγα κρέας, ενώ οι φορές που νοσώ μέσα στον χρόνο είναι ελάχιστες έως καμία.

Ανακάλυψα τρόφιμα και συνδυασμούς τροφίμων που δεν ήξερα καν ότι υπάρχουν

Κακά τα ψέματα, όταν είσαι κρεατοφάγος οι επιλογές που έχεις στο σπίτι αλλά και στα εστιατόρια είναι πάρα πολλές, με αποτέλεσμα όμως να στερείς από το διατροφολόγιό σου σπουδαίες τροφές, γευστικές, θρεπτικές και πολύτιμες για τον οργανισμό σου, χωρίς να το καταλαβαίνεις. Έμαθα να μαγειρεύω και να απολαμβάνω χορτοφαγικές τροφές με τρόπους που πριν δεν είχα μπει καν στη διαδικασία να σκεφτώ να πειραματιστώ. Διεύρυνα το διατροφολόγιό μου και ξέφυγα από τα ίδια και τα ίδια βαρετά γεύματα. Τα πιάτα μου είναι πλέον πιο πολύχρωμα και απολαμβάνω να τα βλέπω, όχι μόνο να τα τρώω!

Τα περισσότερα χορτοφαγικά γεύματα δεν περιέχουν τα επιβλαβή κορεσμένα λιπαρά που υπάρχουν στο κρέας και στο τυρί, ενώ έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, που κάνουν πολύ καλό στην υγεία του οργανισμού.

Το κείμενό μου είναι καθαρά βιωματικό. Δεν είμαι διατροφολόγος, αλλά θεωρώ ότι θα σε βοηθήσει πολύ να δεις κι εσύ τη διατροφή σου από μια διαφορετική οπτική. Αν εμπνευστείς από το κείμενό μου και αποφασίσεις να γίνεις vegetarian ή ακόμα και vegan, να συμβουλευτείς οπωσδήποτε κάποιον ειδικό για να σε καθοδηγήσει αναλυτικά στο πώς θα αντικαταστήσεις το κρέας, ώστε ο οργανισμός σου να συνεχίσει να λαμβάνει τις πρωτεΐνες, τις βιταμίνες, τον σίδηρο και όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για τη σωστή και υγιή ανάπτυξή του. Και σίγουρα να κάνεις τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο εξετάσεις. Πραγματικά θα εκπλαγείς από τα αποτελέσματα! Οι δικές μου τελευταίες εξετάσεις ήταν πιο καλές από οποιαδήποτε φάση της ζωής μου. Ακόμα και τα επίπεδα του σιδήρου που πάντα με βασάνιζαν, πλέον είναι πιο ικανοποιητικά από ποτέ.

Τροφές πλούσιες σε σίδηρο είναι οι: σκούρα σοκολάτα και σκόνη κακάου, αποξηραμένα φρούτα (ροδάκινα, δαμάσκηνα, βερίκοκα, σταφίδες),  βιολογική μελάσσα blackstrap, σκούρα πράσινα λαχανικά (σπανάκι, χόρτα σέσκουλα, πατζαρόφυλλα, λαχανίδες, kale, λαχανάκια Βρυξελλών, μπρόκολο, ρόκα και μαϊντανός), σπιρουλίνα, tofu, τροφές ολικής άλεσης (κινόα, βρώμη, κριθάρι , καστανό ρύζι, πλιγούρι, φαγόπυρο, κεχρί, ζυμαρικά, δημητριακά, ρύζι και ψωμιά), όσπρια, ξηροί καρποί (κάσιους, αμύγδαλα, macademia, φιστίκια), κολοκυθόσποροι, σουσάμι, μανιτάρια, όλες οι πατάτες αλλά ειδικά οι κόκκινες, χυμός δαμάσκηνου, λιαστές ντομάτες και φράουλες.

Ειλικρινά μετά από τόση μεγάλη ποικιλία τροφίμων, σκέφτεσαι ακόμα πώς θα αλλάξεις τη διατροφή σου και θα την κάνεις πιο υγιεινή;

Πραγματικά Ο,ΤΙ ΤΡΩΜΕ ΕΙΜΑΣΤΕ και σας ενθαρρύνω ν’ αλλάξετε κι εσείς τον τρόπο που βλέπετε το φαγητό, γιατί πρέπει να ΤΡΩΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΖΟΥΜΕ και ΟΧΙ ΝΑ ΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΝΑ ΤΡΩΜΕ.

της Έφης Αργυροπούλου
Δημοσιογράφος, αρθρογράφος, συγγραφέας και blogger του Working Moms.

Διαβάστε εδώ όλα μου τα άρθρα.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.