Είναι σωστό ένα παιδί να κάνει επανάληψη τα μαθήματα το καλοκαίρι;

Είναι σωστό ένα παιδί να κάνει επανάληψη τα μαθήματα το καλοκαίρι;

Λοιπόν, λοιπόν σε ένα ειδυλιακό τοπίο, σκεφτόμουν σήμερα αν τα παιδιά πρέπει να κάνουν επανάληψη το Καλοκαίρι. Το σκέφτηκα καθώς εγώ σαν ενήλικας εδώ μετά από καιρό έχασα το μυαλό μου, χαλάρωσα και δεν ξέρω πως θα επανέλθω την Τρίτη, καθώς σκέφτομαι συνέχεια τις διάκοπες.

Για φανταστείτε λοιπόν τα παιδιά μας που μετά από ένα κουραστικό Χειμώνα με άπειρες υποχρεώσεις τους ξαναβάλουμε να διαβάσουν και να κάνουν επανάληψη! Πως θα νιώσουν άραγε;

Ωστόσο δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση αν ένα παιδί πρέπει να κάνει επανάληψη το καλοκαίρι! Αυτό κρίνεται ανάλογα με τις ανάγκες του, την διάθεση του (Θα πρέπει να τη λαμβάνουμε υπόψη) και την πρόοδό του.

Ας προσπαθήσουμε να απαντήσουμε σε κάποιες ερωτήσεις

Είναι καλό ένα παιδί να κάνει επανάληψη το καλοκαίρι;

Δεν υπάρχει ούτε καλό ούτε κακό! Κάθε οικογένεια όπως είπα, αποφασίζει σύμφωνα με τις ανάγκες που έχει.

Το κλειδί είναι η συζήτηση με το παιδί για το τι θέλει το ίδιο να κάνει και πως αισθάνεται, καθώς και ο χρόνος. Αφενός δίνουμε χρόνο στο παιδί να ξεκουραστεί μετά τις σχολικές του υποχρεώσεις και αφετέρου δεν αφήνουμε ένα παιδί να κάνει επανάληψη πάνω από μια ώρα την ημέρα.

Πώς μπορούμε να εντάξουμε την επανάληψη με μορφή διασκέδασης;

Mέσα από βιωματική μάθηση! Κάποιες ιδέες είναι:

  • Δίνουμε στο παιδί λεφτά να αγοράσει το παγωτό στην παραλία (εξασκείται στα μαθηματικά)
  • Του λέμε να μας διαβάσει το αγαπημένο του παραμύθι στην παραλία (εξασκείται στην ανάγνωση)
  • Γράφει τη λίστα του super market (εξασκείται στη γραφή)
  • Το βάζουμε να διαβάζει τις πινακίδες όταν πηγαίνουμε βόλτες (εξασκείται στην ανάγνωση)
  • Παίζουμε επιτραπέζια παιχνίδια (εξασκείται σε όλα τα παραπάνω)
  • Κάνουμε επισκέψεις σε μουσεία, πηγαίνουμε σε συναυλίες και σε θεάτρα (Τα παιδιά παίρνουν ερεθίσματα για την καθημερινότητα τους)
  • Βλέπουμε αγαπημένες ταινίες του και του λέμε να μας ζωγραφίσει κάτι που του αρέσει (αναπτύσσουμε την κατανοήση)
  • Παίζουμε συμβολικό παιχνίδι μαζί του. Πχ: Στήνουμε ένα εικονικό μαγαζί στο σπίτι μας και κάνουμε πωλήσεις (Εξασκείται στα μαθηματικά, σε καθημερινές δεξιότητες)
  • Λέμε να  μας πει μια ιστορία για τη μέρα που πέρασε στην παραλία (Προφορική έκφραση)
  • Γράφουμε λέξεις στην άμμο (ορθογραφία)
  • Λύνουμε σταυρόλεξα (ορθογραφία)
  • Επισκεφτόμαστε την βιβλιοθήκη του δήμου μας και αφήνουμε το παιδί να διαλέξει βιβλίο (ανάγνωση και κριτική σκέψη)

Τι λένε έρευνες σχετικά με το διάβασμα του καλοκαιριού;

Η Denise Pope Cooper λέκτορας του Πανεπιστημίου Stanford στο τμήμα εκπαίδευσης αναρωτιέται: «Ακόμη κι αν υποθέσουμε ότι τα παιδιά εξασκούν το μυαλό τους κατά τη διάρκεια των διακοπών, τι πραγματικά διατηρούν στην μνήμη τους επιστρέφοντας το Φθινόπωρο;».

Άλλες έρευνες που έχουν γίνει κρίνουν απαραίτητη την αποσυμπίεση των μαθητών από την παραδοσιακή σχολική πραγματικότητα. Σε καμιά περίπτωση δεν πιέζουμε τα παιδιά να κάνουν επανάληψη της σχολικής ύλης και είναι απαγορευτικό να βρίσκουν οι γονείς  τα βιβλία της επόμενης χρονιάς και να παίρνουν το ρόλο του εκπαιδευτικού και να διδάσκουν την ύλη.

Θα ήταν καλό να θυμόμαστε πως είμαστε εμείς όταν είμαστε παιδιά!!
Τα παιδιά το καλοκαίρι χρειάζονται ξενοιασία, βόλτες και το σημαντικό πολύ πολύ παιχνίδι!! (ατομικό και ομαδικό)

Καλό Καλοκαίρι!!

Και άλλα ενδιαφέροντα άρθρα της Ειρήνης Παπαδόπουλου θα βρείτε στο blog της: www.eidikiagogi-symvoulesgiagoneis.blogspot.gr.
Ειρήνη Παπαδοπούλου είναι κοινωνική λειτουργός με εξειδίκευση στην ειδική αγωγή.

Ανάπτυξη παιδιού