Η ιδανική προσαρμογή του παιδιού στον παιδικό σταθμό

Η ιδανική προσαρμογή του παιδιού στον παιδικό σταθμό

Ασφάλεια και εμπιστοσύνη είναι οι δύο λέξεις κλειδιά που επιτρέπουν στο κάθε παιδί να αναπτυχθεί, να ανακαλύψει τον κόσμο και να εκφράσει την μοναδική του προσωπικότητα.

Και όλα αυτά κάτω από το πρίσμα του σεβασμού και της αγάπης στο μικρό παιδί, που όπως έλεγε και η Μ.Μοντεσσόρι «αξίζει το καλύτερο».

Όσο μικρό ή μεγάλο κι αν είναι ένα παιδί 2-3-4 ετών, ο παιδικός σταθμός είναι το πρώτο του βήμα στον κόσμο, το δεύτερο σπίτι του μετά το δικό του.

Αυτό το βήμα οφείλει να είναι σταθερό και σίγουρο, να γίνει με χαρά , με τον χρόνο και τον ρυθμό που το κάθε παιδί έχει ανάγκη.

Και  επειδή «η αρχή είναι το ήμισυ του παντός» η προσαρμογή στον παιδικό σταθμό είναι το Α και το Ω για την κατοπινή του πορεία.

Κύριο μέλημά είναι η συναισθηματική ασφάλεια των παιδιών. Για να μπορεί ένα παιδί να μαθαίνει παίζοντας, να δημιουργεί, να εκφράζεται να επιλέγει και να αναπτύσσεται , χρειάζεται να νιώθει εμπιστοσύνη.

Για τους λόγους αυτούς είναι απαραίτητη η παρουσία του γονέα μέσα στην τάξη κατά την διάρκεια της προσαρμογής.

Ο ρόλος του γονέα

Ο ρόλος του γονέα είναι να διευκολύνει με την παρουσία του την προσαρμογή, να δημιουργήσει την γέφυρα μεταξύ σπιτιού και σχολείου.

Είναι απαραίτητο να νιώσει και να δείξει ο ίδιος εμπιστοσύνη στο περιβάλλον του σχολείου προκειμένου να μεταφέρει τα ίδια συναισθήματα στο παιδί.

Είναι σημαντικό ο γονέας  που θα συνοδεύει το παιδί, να κατανοήσει ότι όπως το κάθε παιδί είναι μοναδικό έτσι και η διαδικασία της προσαρμογής είναι το ίδιο μοναδική για κάθε παιδί.

Διαδικασία

Οι γονείς  ενημερώνονται πλήρως για την διαδικασία της προσαρμογής από τους παιδαγωγούς. Τους  εξηγούνται  αναλυτικά  όλα τα στάδια της προσαρμογής καθώς και η στάση που θα έχουμε απέναντι στο παιδί.

1ο στάδιο

Ο γονέας  έρχεται στην τάξη μαζί με το παιδί και παραμένει μαζί του καθ` όλη την διάρκεια. Η παιδαγωγός προσκαλεί το παιδί  σε κάποια δραστηριότητα έτσι ώστε να δημιουργήσει σιγά σιγά μια σχέση. Το στάδιο αυτό διαρκεί λίγη ώρα και το παιδί αποχωρεί  ακόμα κι αν θέλει να κάτσει παραπάνω προκειμένου να φύγει  χαρούμενο και με προσμονή για την επόμενη μέρα.

2ο στάδιο

Η παιδαγωγός ενημερώνει το παιδί ότι ο γονέας που το συνοδεύει θα βγει από την τάξη για λίγο αλλά θα βρίσκεται εντός του σχολείου και θα είναι διαθέσιμος εάν τον παιδί τον ζητήσει. Λέμε πάντα την αλήθεια ώστε να ενισχυθεί το αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης του παιδιού  στα λεγόμενα και τις πράξεις της παιδαγωγού.

3ο στάδιο

Ο γονέας ενημερώνεται από τις παιδαγωγούς ότι μπορεί να χαιρετήσει το παιδί και απομακρύνεται εκτός σχολείου όντας όμως κοντά ώστε να μπορεί να επιστρέψει αν το παιδί το ζητήσει. Η παραμονή του παιδιού σταδιακά παρατείνεται  ανάλογα με τον ρυθμό  προσαρμογής του παιδιού, έως ότου να είναι συναισθηματικά έτοιμο να είναι στο σχολείο, χωρίς την παρουσία του γονέα.

‘Έτσι ολοκληρώνεται μία ομαλή προσαρμογή του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον.

Οι παιδαγωγοί είναι διαθέσιμοι  να βοηθούν  τους γονείς και τα παιδιά στην ομαλή μετάβαση από το σπίτι στο σχολείο.

Πηγή

Σχολείο