Ποια είναι τα αναπτυξιακά στάδια επικοινωνίας στη βρεφική και νηπιακή ηλικία;
Όλα τα παιδιά περνάνε από τα ίδια στάδια επικοινωνίας;
Που μπορεί να απευθυνθεί ένας γονιός όταν ανησυχεί;
Ας αρχίσουμε να βλέπουμε σιγά-σιγά τα στάδια.
Έως 12 μηνών το παιδί θα πρέπει:
- Να αντιδρά σε ήχους και να στρέφεται σε αυτούς,όταν τους ακούει
- Να έχει βλεμματική επαφή με τους κύριους φροντιστές
- Να αναγνωρίζει τις φωνές των γονιών του
- Να χαμογελά
- Να ανταποκρίνεται στο όνομά του
Έως 2 χρονών το παιδί θα πρέπει:
- Να υπακούει και να εκτελεί απλές εντολές
- Να χρησιμοποιεί 2 λέξεις για να σχηματίσει φράσεις
- Να επικοινωνεί με τους φροντιστές του και με τους “σημαντικούς άλλους” καθώς το λεξιλόγιο του διαθέτει στη φαρέτρα του 20-50 λέξεις
- Να αναδύονται μορφές παιχνιδιού όπως:μοναχικό, συμβολικό.
Έως 3 χρονών το παιδί θα πρέπει:
- Να κάνει και να απαντάει σε ερωτήσεις
- Να δημιουργεί απλές προτάσεις και να εκφράζει τις ανάγκες του
- Να παρακολουθεί ένα διάλογο
- Να ξεφυλλίζει βιβλία και παραμύθια
Έως 4 χρονών το παιδί θα πρέπει:
- Να γίνεται κατανοητό από ανθρώπους που δεν το γνωρίζουν
- Να δημιουργεί προτάσεις ορθές συντακτικά και γραμματικά
- Να διηγείται τις ιστορίες και τις εμπειρίες του
- Να συμμετέχει σε διάλογο
Ας μην ξεχνάμε ότι η καλύτερη θεραπεία είναι η πρόληψη!! Εάν παρατηρήσουμε κάτι που μας ανησυχεί στην επικοινωνία του παιδιού μας είναι καλό να απευθυνθούμε σε λογοθεραπευτή ώστε να μας δώσει τις πρώτες οδηγίες.
Κάθε παιδί είναι μοναδικό!Έχει τις δικές του ανάγκες και τον δικό του ρυθμό! Αποφεύγετε τις συγκρίσεις!
Και άλλα ενδιαφέροντα άρθρα της Ειρήνης Παπαδόπουλου θα βρείτε στο blog της: www.eidikiagogi-symvoulesgiagoneis.blogspot.gr.
H Ειρήνη Παπαδοπούλου είναι κοινωνική λειτουργός με εξειδίκευση στην ειδική αγωγή.