Γράφει η Ηλιάνα Σειτανίδου Καθηγήτρια Αγγλικών (ΜΑ) με εξειδίκευση στις Μαθησιακές Δυσκολίες – Σχολική Ψυχολόγος.

Η εκμάθηση της δεύτερης γλώσσας αποτελεί ένα από τα πιο βασικά μαθήματα του σχολικού προγράμματος. Η διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας όμως αποτελεί μια ιδιαίτερη πρόκληση τόσο για γονείς όσο και για τους δασκάλους, καθώς η άποψη που επικρατεί είναι ότι ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες πρέπει πρώτα να εμπεδώσει τη μητρική του γλώσσα και μετά να προχωρήσει στη ξένη γλώσσα. Με μερικά απλά βήματα, μπορεί η εισαγωγή στην πρώτη ανάγνωση και γραφή στην ξένη γλώσσα να γίνει πιο εποικοδομητική, πιο ευχάριστη και πιο προσιτή στα παιδιά με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες.

Η μνήμη (βραχύχρονη και μακρόχρονη) είναι ένας από τους τομείς που επηρεάζονται ιδιαίτερα από τη δυσλεξία. Τα ελλείμματα μνήμης που εμφανίζονται στο δυσλεκτικό άτομο πέρα από τη μητρική αναμένεται να επηρεάσουν και την εκμάθηση της ξένης γλώσσας. Το κομμάτι του λεξιλογίου για παράδειγμα στηρίζεται κατά βάση στη μνήμη οπότε όταν αυτή δυσλειτουργεί, δυσχεραίνεται προσπάθεια του ατόμου να ανταποκριθεί με επιτυχία σε έναν σταδιακά αυξανόμενο όγκο εργασιών και υποχρεώσεων.

Η ένταξη το δυσλεκτικού μαθητή σε μια τάξη με άλλους μαθητές θεωρητικά του ίδιου επιπέδου ή σε τάξη που απαρτίζεται από μαθητές διαφορετικών επιπέδων και δυνατοτήτων-όπως συμβαίνει και στο σχολείο- δεν μπορεί να ωφελήσει το παιδί αν ο σχεδιασμός διδασκαλίας δεν είναι τέτοιος ώστε να προνοεί για την επαρκή κάλυψη των αναγκών του. Όσο αφορά τον εκπαιδευτικό θα πρέπει να είναι εκπαιδευμένος κατάλληλα ώστε με την χρήση κατάλληλων τεχνικών και μεθόδων να μπορέσει να παρέχει στο δυσλεκτικό μαθητή την ενίσχυση που χρειάζεται προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί με επιτυχία στην εκμάθηση ενός νέου γλωσσικού κώδικα.

Η σωστή προσέγγιση από την πλευρά του εκπαιδευτικού, εφόσον είναι καταρτισμένος και γνώστης της φύσης και των τρόπων αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών, θα βοηθήσει το παιδί να νιώσει μεγαλύτερη ασφάλεια σε ένα πλαίσιο στο οποίο θα είναι ικανό να βιώσει θετικά συναισθήματα μέσα από την επιτυχία, θα τονώσει την αυτοπεποίθησή του, θα ενισχύσει το κίνητρό του, θα βοηθήσει στην μείωση του άγχους και στην θετική στάση προς τη γλώσσα με τελικό αποτέλεσμα την καλύτερη επίδοσή του σε αυτή. Αυτή είναι και η μεγαλύτερη πρόκληση για τον εκπαιδευτικό, να μπορέσει μέσα από την επιλογή του κατάλληλου τρόπου διδασκαλίας να “εμποδίσει” τον δυσλεκτικό μαθητή να νιώσει ανία και ματαίωση και τελικά να οδηγηθεί σε εγκατάλειψη της προσπάθειας για την επίτευξη του στόχου του.
της Ηλιάνας Σειτανίδου
Καθηγήτρια Αγγλικών (ΜΑ) με εξειδίκευση στις Μαθησιακές Δυσκολίες
Σχολική Ψυχολόγος

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.