Πώς να αντιμετωπίζετε τους τσακωμούς των παιδιών σας;

Πώς να αντιμετωπίζετε τους τσακωμούς των παιδιών σας;

1. Άρνηση για μοίρασμα παιχνιδιών

Συχνά Λάθη

  • 1ο Λάθος: Απαιτούμε από το μεγάλο παιδί, να δώσει στο μικρότερο το παιχνίδι που παίζει.
    Αποτέλεσμα: Το μεγάλο παιδί εισπράττει πως αγαπάμε περισσότερο το μικρό παιδί αν είναι αδερφάκι ή πως εκτιμάμε περισσότερο το ξένο παιδί από το δικό μας.
    Μάθηση: Τι μαθαίνουμε στο μεγάλο παιδί; Το μαθαίνουμε να σέβεται τα πράγματα και το χώρο του άλλου ή να είναι γενναιόδωρο.
    Πρόταση: Δεν παρεμβαίνουμε εκείνη τι στιγμή. Το έχουμε κάνει πριν ή το κάνουμε μετά με συζήτηση.
  • 2ο Λάθος: Αρπάζουμε το παιχνίδι από τα χέρια του παιδιού.
    Αποτέλεσμα: Το παιδί μαθαίνει να φυλάει περισσότερο τα πράγματα του και να μην μοιράζεται τίποτα.
    Μάθηση: Έμμεσα του διδάσκουμε τη βία.
    Πρόταση: Ζητάμε από το παιδί να μας δώσει το παιχνίδι. Προτάσσουμε το χέρι μας και μιλάμε με ήρεμο τόνο.
  • 3ο Λάθος: Μοιράζουμε τα παιχνίδια των παιδιών όπως εμείς νομίζουμε. Παράδειγμα σήμερα εσύ αύριο ο άλλος.
    Αποτέλεσμα: Άδικος κόπος για τα μικρά παιδιά. Μέχρι τα τρία δεν έχουν καθόλου την αίσθηση του χρόνου.
    Μάθηση: Δεν μαθαίνει τίποτα.
    Πρόταση: Να τα μάθουμε να συνεργάζονται

2. Ζητάμε συγνώμη

Ζητάμε συγνώμη για πράξεις ή παραλήψεις που κάνουμε. Ακόμα καλό είναι να ζητάμε συγνώμη για πράγματα που κάνει το παιδί μας.
Αποτέλεσμα: Δείχνουμε πως σεβόμαστε όλους τους ανθρώπους μικρούς και μεγάλους. Η συμπεριφορά μας είναι το καλύτερο μάθημα. Δεν πρέπει να είμαστε κτητικοί στη καθημερινή μας ζωή.

3. Δεν παρεμβαίνουμε
Παρακολουθούμε από μακριά τις κινήσεις και τις αντιδράσεις των παιδιών. Δεν παρεμβαίνουμε μέχρι το σημείο που αρχίζει ο καβγάς.
Αποτέλεσμα:
α. Δεν χάνουμε την stop-smoking-guru.com μας και δεν φωνάζουμε.
β. Η παρέμβαση θα πληγώσει κάποιο από τα παιδιά.
γ. Μαθαίνουμε στα παιδιά να εξαρτώνται από εμάς. Κάθε φορά που θα έχουν πρόβλημα δεν θα ψάχνουν τη λύση αλλά θα την ζητάνε από εμάς.

4. Αποσπάμε την Προσοχή του παιδιού
Στα μικρά παιδιά είναι εύκολο να αλλάξουμε το οπτικό του πεδίο και να το στρέψουμε αλλού. Δεν διδάσκουμε στην ένταση.
Αποτέλεσμα:
α. Τα μικρά παιδιά εύκολα θα ασχοληθούν με άλλα πράγματα.
β. Θα αλλάξει η διάθεσή τους.

5. Μπαίνουμε στη θέση του παιδιού
Κάποιο παιδί μοιράζεται τα πράγματά του με τους φίλους του αλλά όχι με τα αδέρφια του.
Αποτέλεσμα:
Γιατί έχει αυτή τη συμπεριφορά;
α. Μπορεί να αισθάνεται καταπιεσμένο από το μικρότερο αδερφάκι.
β. Να αισθάνεται ανταγωνιστικά με το αδερφάκι του.
γ. Να νιώθει ανασφάλεια γιατί δεν μπορεί να ελέγξει το χώρο του.
Πρόταση:
α. Τονίζουμε στα αδέρφια τι κάνει το ένα για το άλλο.
β. Ενισχύουμε τη συμπεριφορά να δίνει το ένα παιδί πράγματα στο άλλο.

της Ηλιάνας Σειτανίδου
Καθηγήτρια Αγγλικών (ΜΑ) με εξειδίκευση στις Μαθησιακές Δυσκολίες
Σχολική Ψυχολόγος

Ανάπτυξη παιδιού