Πώς μπορεί μια εργαζόμενη μαμά να καταλάβει αν το παιδί της έχει δυσκολίες στην ανάγνωση;

Πώς μπορεί μια εργαζόμενη μαμά να καταλάβει αν το παιδί της έχει δυσκολίες στην ανάγνωση;

Η ανάγνωση αποτελεί ένα πολύ σημαντικό μέρος της ζωής του παιδιού.

Η Δυσαναγνωσία έχει να κάνει με τις δυσκολίες στην αναγνωστική ικανότητα, οι οποίες, κυρίως, οφείλονται, στην ελλειμματική ικανότητα φωνολογικής αποκωδικοποίησης των ήχων και των γραμμάτων.

Μια εργαζόμενη μητέρα, αναγνωρίζοντας τα χαρακτηριστικά ενός αναγνώστη με δυσαναγνωσία, μπορεί πολύ πιο εύκολα να βοηθήσει και να καθοδηγήσει το παιδί της.

Χαρακτηριστικά ενός αναγνώστη με Δυσαναγνωσία

  • Παρουσιάζει δυσκολίες στην ανάγνωση πολυσύλλαβων λέξεων.
  • Δεν ολοκληρώνει την ανάγνωση σε ικανό χρόνο.
  • Αγνοεί τα σημεία στίξης.
  • Προσθέτει επιπρόσθετους φθόγγους ή συλλαβές στις λέξεις που διαβάζει.
  • Παραλείπει ή επαναλαμβάνει τις μικρές λέξεις του κειμένου.
  • Ακολουθεί την καθρεφτική ανάγνωση μικρών λέξεων (π.χ. Αν-να).
  • Δεν αποδίδει την κεντρική ιδέα του κειμένου προφορικά ή γραπτά.
  • Κομπιάζει την ώρα της ανάγνωσης.
  • Χάνει τη σειρά του κειμένου.
  • Διαβάζει λάθος τις λέξεις, χωρίς ο ίδιος να το καταλαβαίνει.
  • Δεν τονίζει σωστά.
  • Δεν προφέρει σωστά τα φωνήεντα και τα συμπλέγματα συμφώνων μέσα στις λέξεις (π.χ, χόνω αντί χάνω και πένω αντί πλένω).
  • Παρουσιάζει δυσκολίες στην αποκωδικοποίηση των ήχων, κυρίως των δίψηφων συμφώνων (π.χ. στ-τσ-τζ).
  • Αντικαθιστά λέξεις που ξεκινούν με το ίδιο lasix-info.net ή έχουν την ίδια κατάληξη (π.χ. Πόδι αντί παιδί ή χαρίζω αντί χωρίζω

Η δυσαναγνωσίαείναι αντιμετωπίσιμη αρκεί να γίνει η διάγνωση έγκαιρα. Δεν είναι απαραίτητο το παιδί που αντιμετωπίζει δυσκολίες στην ανάγνωση, να έχει όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά.

Εφόσον το παιδί μέχρι να τέλη της Α’ Δημοτικού συνεχίζει να παρουσιάζει ελλειπτική αντίληψη της φωνολογικής δομής της γλώσσας, χρειάζεται τη στήριξη ειδικού.

Ιωάννα Δημητριάδου

Ειδική Παιδαγωγός- Συγγραφέας του Upbility.gr

Επιστημονικός συνεργάτης του mytwins.gr

Σχολείο