Θα μάθει την Αλφάβητο; Με τη βοήθεια μιας εργαζόμενης μητέρας

Θα μάθει την Αλφάβητο; Με τη βοήθεια μιας εργαζόμενης μητέρας

Όταν το παιδί, ξεκινάει την Α΄ Δημοτικού, ένα από τα άγχη μιας εργαζόμενης μητέρας είναι αν το παιδί θα μάθει να προφέρει και να γράφει τα γράμματα της Αλφαβήτου, ώστε να αρχίζει να γράφει και να διαβάζει. Γνωρίζει πως ο χρόνος την πιέζει, καθώς εργάζεται, και είναι πολύ σημαντικό για εκείνη να σκεφτεί γρήγορες ασκήσεις που θα μπορούν να ενθαρρύνουν το παιδί στην προσπάθειά του.

Ορίστε, λοιπόν, μερικές ιδέες.

Γράφει σε άσπρο χαρτόνι και μέσα σε πλαίσιο τις λέξεις:

                     Βλέπω, Ακούω, Αισθάνομαι

Μαζί με το παιδί, θέτουν τους στόχους της άσκησης:

Στόχοι:

  • εκμάθηση της αλφαβήτας με σειρά και ανακατεμένη
  • αναγνώριση και ένωση κεφαλαίων με μικρά, μικρά με κεφαλαία

Μαζί με το παιδί, συζητούν αυτά που περιμένουν από την άσκηση:

Κατάληξη:

  • πλήρης αναγνώριση κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων.
  • ανάγνωση και γραφή των γραμμάτων

Μαζί με το παιδί, μαζεύουν τα υλικά για να ξεκινήσει η άσκηση:

Υλικά:

κόλλες, ψαλίδια, λευκά χαρτόνια, κηρομπογιές, πλαστελίνη

Τι κάνουν;

  •  Με την πλαστελίνη, φτιάχνουν όλα τα γράμματα της Αλφαβήτου (τα κεφαλαία με ένα χρώμα και τα μικρά με άλλο χρώμα).
  •  Φτιάχνουν δύο ημικύκλια (όπως το σχήμα που έχει το ουράνιο τόξο), τοποθετώντας πάνω τα κεφαλαία και ακριβώς από κάτω τα πεζά.
  • Το παιδί εκφωνεί μόνο τους ήχους των γραμμάτων,

κεφαλαίων και πεζών.

  •    Η μητέρα βγάζει μερικά γράμματα και ζητάει από το παιδί να βάλει στη θέση που πρέπει (μπορεί να χρησιμοποιήσει και τις εξής ερωτήσεις: Ποιο γράμμα είναι πριν το –γ-; Ποιο γράμμα είναι μετά το –θ-; Ποια δύο γράμματα είναι μετά το –λ-;
  •    Η μητέρα ανακατεύει τα γράμματα και ζητάει από το παιδί να αντιστοιχίσει τα κεφαλαία με τα αντίστοιχα πεζά.

Έπειτα κάνει το αντίθετο.

  • Η μητέρα παίρνει λευκά χαρτόνια και με μαύρο μαρκαδόρο σχηματίζει το περίγραμμα του γράμματος. Ζητάει από το παιδί να βρει ποιο γράμμα είναι αυτό, ποιος είναι ο ήχος του και να τοποθετήσει πάνω στο περίγραμμα το αντίστοιχο γράμμα με την πλαστελίνη.
  • Μόλις ολοκληρωθεί η άσκηση, το παιδί ιχνηλατεί τα γράμματα, πρώτα με κλειστά μάτια και έπειτα με ανοιχτά.
  • Αν το παιδί δε θέλει να χρησιμοποιήσει πλαστελίνη, μπορεί να χρωματίσει το εσωτερικό των γραμμάτων ή να κολλήσει φακές ή φασόλια.

Ο χρόνος μιας εργαζόμενης μητέρας είναι πολύτιμος. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να μπορεί με τη βοήθεια του παιδιού, να δημιουργήσει ασκήσεις, οι οποίες να φυλάσσονται και να μπορούν να χρησιμοποιηθούν, όποτε υπάρχει ο χρόνος. Οι παραπάνω ιδέες μπορούν να γίνουν μέσα στο Σαββατοκύριακο, έτσι ώστε ο χρόνος της μητέρας και του παιδιού να μπορεί να είναι εποικοδομητικός και όχι κουραστικός. Ο σωστός τρόπος εκμάθησης της Αλφαβήτου αποτελεί από τα πιο σημαντικά κομμάτια φωνολογικής επεξεργασίας, σύνταξης συλλαβών και λέξεων και τέλος  της ορθογραφίας.

Ιωάννα Δημητριάδου

Ειδική Παιδαγωγός- Συγγραφέας του Upbility.gr

Επιστημονικός συνεργάτης του  mytwins.gr

Σχολείο