28 Ενδείξεις για τις Μαθησιακές Δυσκολίες

28 Ενδείξεις για τις Μαθησιακές Δυσκολίες

«Έχει το παιδί μου Μαθησιακές Δυσκολίες;»

Με τον όρο Μαθησιακές Δυσκολίες αναφερόμαστε σε μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών, οι οποίες εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην πρόσκτηση και χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού ή μαθηματικής ικανότητας.

Είναι πιθανό μαζί με τις Μαθησιακές Δυσκολίες να συνυπάρχουν δυσκολίες αυτορρύθμισης της συμπεριφοράς, κοινωνικής αλληλεπίδρασης και κοινωνικής αντίληψης, τα οποία θα πρέπει να σημειωθεί ότι από μόνα τους δεν προσδιορίζουν μια Μαθησιακή Δυσκολία. Δεν θα πρέπει να συνδέονται οι Μαθησιακές Δυσκολίες με τη χαμηλή νοημοσύνη.

Στη συνέχεια παρουσιάζονται 28 ενδείξεις που μπορούν να βοηθήσουν τον γονιό ή τον εκπαιδευτικό να αντιληφθεί αν το παιδί του έχει Μαθησιακές Δυσκολίες. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι αν κάποιο παιδί έχει ορισμένα από τα παρακάτω χαρακτηριστικά δεν σημαίνει ότι έχει απαραίτητα και Μαθησιακές Δυσκολίες. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να γίνεται η απαραίτητη αξιολόγηση δυσκολιών του μαθητή και η διάγνωση από την αρμόδια επιστημονική ομάδα ειδικών.

Ενδείξεις Μαθησιακών Δυσκολιών:

Γλώσσα
1.κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη
2.παράγει πολύ φτωχό γραπτό λόγο
3.τα γραπτά του είναι δυσανάγνωστα (π.χ. χωρίς κενά, παραλείπει τα σημεία στίξης και τους τόνους, δυσανάγνωστα γράμματα, δε χρησιμοποιεί κεφαλαία γράμματα)
4.διαβάζει λάθος και δυσκολεύεται να κατανοήσει το γραπτό λόγο
5.μπερδεύει γράμματα που μοιάζουν οπτικά ή ακουστικά (π.χ. π-τ, ξ-ζ, φ-θ, δ-β)
6.αποφεύγει τις σχολικές εργασίες
7.δυσκολεύεται να κατανοήσει αφηρημένες έννοιες
8.δυσκολεύεται να γράψει ή να αφηγηθεί την περίληψη μιας ιστορίας, κυρίως αν του έχει δοθεί σε γραπτή μορφή
9.δυσκολεύεται να αναδιηγηθεί μια ιστορία με τη σωστή σειρά

Μαθηματικά
10.δυσκολεύεται στην κατανόηση της θεσιακής αξίας των ψηφίων
11.δυσκολεύεται στην εφαρμογή των βασικών μαθηματικών γνώσεων
12.δυσανάγνωστοι αριθμοί
13.μπερδεύει-αντιστρέφει αριθμούς (π.χ. 3-ε, 9-6)
14.δυσκολεύεται στις χρονικές ακολουθίες
15.μπερδεύει μέρες, μήνες, εποχές
16.δυσκολεύεται στον προσανατολισμό (π.χ. μπερδεύει αριστερό-δεξί)

Κοινωνική Προσαρμογή
17.δυσκολεύεται να ερμηνεύσει τις κοινωνικές περιστάσεις
18.υποκύπτει εύκολα στις πιέσεις των συνομηλίκων
19.δυσκολεύεται να υπερασπιστεί τον εαυτό του
20.δυσκολεύεται να έρθει στη θέση του άλλου
21.παρερμηνεύει τη συμπεριφορά των άλλων
22.δεν κατανοεί εύκολα τα μη λεκτικά σήματα επικοινωνίας
23.δεν μπορεί εύκολα να δεχτεί και να διαχειριστεί την κριτική

Οργάνωση και προσοχή
24.δυσκολεύεται να ελέγξει και να οργανώσει το έργο του
25.δουλεύει με αργό ρυθμό
26.δεν κρατά καλές σημειώσεις
27.δεν σημειώνει τις ασκήσεις/εργασίες της επόμενης ημέρας
28.δυσκολεύεται να ακολουθήσει σύνθετες οδηγίες

Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός
MSc Σχολική Ψυχολογία
www.eidikospaidagogos.gr

Σχολείο