Πως ένα παιδί θα αποκτήσει ουσιαστικές γνώσεις;

Πως ένα παιδί θα αποκτήσει ουσιαστικές γνώσεις;

Καμιά φορά γονείς και παιδιά συγχέουν τις γνώσεις με τους βαθμούς στο σχολείο. Πολλοί δε θεωρούν ότι όσο υψηλότεροι οι βαθμοί τόσο πιο έξυπνος ο μαθητής. Είναι όμως έτσι; Ας ξεκαθαρίσουμε λοιπόν τα πράγματα. Το σχολείο είναι ένας καλός φορέας γνώσεων αλλά η ποιότητα των γνώσεων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον καθηγητή αλλά και από τον τρόπο που έχει μάθει να διαβάζει το παιδί και κατά πόσο κινούν το ενδιαφέρον του. Πολλές φορές οι καθηγητές καταφεύγουν στην πιστή διδασκαλία από το βιβλίο παραπέμποντας τους μαθητές στην αποστήθιση ή στην εκμάθηση μεθοδολογιών.

Επίσης οι ιδιαιτερότητα στην σκέψη ορισμένων μαθητών περνάει απαρατήρητη από πολλούς καθηγητές και δεν την διαχειρίζονται με τον σωστό τρόπο. Έτσι ο μαθητής χάνει το ενδιαφέρον του για γνώση και βλέπει το σχολείο σαν μία υποχρέωση. Επιπλέον πολλές φορές ο μαθητής δεν μπορεί να εμβαθύνει στην γνώση καθώς βρίσκει σημαντικό το να καταφύγει στην αποστήθιση για να γράψει ένα καλό βαθμό στο διαγώνισμα ή να πάρει ένα καλό βαθμό στο τρίμηνο. Τρομάζουν στην αντιμετώπιση προβλημάτων σε μαθήματα όπως στα Μαθηματικά και την Φυσική τα οποία ξεφεύγουν έξω από τις γνωστές μεθοδολογίες, με αποτέλεσμα να φοβούνται να αναπτύξουν την αντίληψη τους. Έτσι όχι μόνο δεν αυξάνουν το δείκτη του IQ τους ,το οποίο μετρά την ικανότητα αντίληψης καθώς και την λογική, αλλά η ποιότητα της γνώσης τους είναι πολύ κακή.

Ας δώσουμε λοιπόν κάποιες απλές συμβουλές με τις οποίες οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί  μπορούν να ενεργοποιήσουν το ενδιαφέρον για γνώσεις στα παιδιά, έτσι όχι μόνο να αποκτήσουν καλύτερη ποιότητα στις γνώσεις τους αλλά και να αναπτύξουν την αντιληπτικότητα τους και την λογική σκέψη.

Να τα ενθαρρύνετε να κάνουν λάθη:
Και όμως είναι σημαντικό να ενθαρρύνετε τα παιδιά στο να κάνουν λάθη και να ψάξουν την σωστή απάντηση μόνα τους χωρίς να υπάρχει ο φόβος κάποιας επίπτωσης. Συνήθως τα παιδιά έχουν συνδέσει τα λάθη και με επιπτώσεις, όπως ένας κακός βαθμός ή κάποια επίπληξη από τον γονιό ή τον καθηγητή. Αυτό προκαλεί τεράστιο άγχος στους μαθητές και δεν βρίσκουν το ενδιαφέρον σε αυτά που μαθαίνουν καθώς επίσης φοβούνται να πειραματιστούν με την αντίληψη τους  και να ψάξουν την σωστή απάντηση μόνοι τους. Με τα λάθη αναπτύσσουν την αντίληψη και είναι σε θέση να καταλάβουν μόνοι τους το λάθος και να το διορθώσουν. Είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι ο εγκέφαλος όταν κάνει λάθη δημιουργεί νέες συνάψεις και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη του εγκεφάλου.

Να συζητάτε κάθε μέρα για το τι καινούριο έμαθε σήμερα:
Μια καλή ώρα για τους γονείς είναι λίγο πριν καθίσετε στο τραπέζι για το μεσημεριανό φαγητό. Και αν δεν έχει μάθει κάτι σήμερα δώστε του την ώθηση να ψάξει στο Internet ή σε κάποιο βιβλίο για κάποια πληροφορία. Δεν έχει σημασία το μέγεθος της πληροφορίας. Μπορεί να είναι ο πληθυσμός σε μια μικρή πόλη της Αφρικής μπορεί να είναι το οτιδήποτε. Επίσης δείξτε ενδιαφέρον για την γνώση αυτή και κάντε του ερωτήσεις πάνω σ αυτό το θέμα, πείτε την άποψη σας και ρωτήστε και το παιδί σας για την άποψη του πάνω σ’ αυτό το θέμα. Εκτός ότι θα αποκτήσει μια πολύ ωραία συνήθεια θα αναπτύξετε και οι δυο σας τις γνώσεις σας και θα δώσετε το ερέθισμα στο παιδί να διατυπώνει την σκέψη και την άποψη του καθώς και να προβληματίζεται από άλλες απόψεις.

Λύστε μαζί γρίφους ή παίξτε κάποιο εκπαιδευτικό επιτραπέζιο παιχνίδι:
Υπάρχουν διάφορα βιβλία με γρίφους οι οποίοι έχουν να κάνουν περισσότερο με την αντίληψη παρά με γνώσεις σε μαθηματικά ,όπως επίσης υπάρχουν πολλά επιτραπέζια παιχνίδια τα οποία έχουν να κάνουν είτε με γνώσεις είτε με παρατηρητικότητα και αντίληψη είτε με προφορική ανάπτυξη της σκέψης. Υπάρχει μεγάλη ποικιλία για όλες τις ηλικίες. Επομένως έχουμε έναν πολύ δυνατό συνδυασμό της διασκέδασης με την γνώση.

Μην υποτιμάτε την δύναμη ενός βιβλίου:
Δώστε στο παιδί την ευκαιρία να ψάξει για ένα βιβλίο που του κινεί το ενδιαφέρον. Τα οφέλη του βιβλίου είναι αναρίθμητα αλλά τα πιο άμεσα έχουν να κάνουν με την βελτίωση στο γραπτό και τον προφορικό λόγο με πιο δομημένη σκέψη, τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου του και την βελτίωση της ορθογραφίας του καθώς επίσης και με την ανάπτυξη της φαντασίας του. Επιπλέον είναι ένα πολύ δημιουργικό χόμπι που θα το χαλαρώσει από τις υποχρεώσεις και θα δώσει πολλά καινούρια ερεθίσματα στο μυαλό του. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί και από σας ως εργαλείο καθώς θα μπορούσατε να το διαβάσετε μαζί και να συζητήσετε από κοινού για τα συμπεράσματα σας μέσα από το βιβλίο.

Αυτοί λοιπόν ήταν μερικοί τρόποι που θα κινητοποιήσουν το παιδί για την αναζήτηση και την εμβάθυνση σε περαιτέρω γνώσεις. Οι παραπάνω συμβουλές στηρίζονται στην άμεση επαφή γονιού ή εκπαιδευτικού με το παιδί, οι οποίοι θα αποτελέσουν έμπνευση για το παιδί για να θέσει νέα ερωτήματα, να ψάξει, να προβληματιστεί, να συζητήσει και τελικά να αναζητήσει  τις απαντήσεις που θα λύσουν τις απορίες του. Αυτό σίγουρα θα έχει αποτέλεσμα και στην επίδοση στο σχολείο του καθώς ο τρόπος που θα αντιλαμβάνεται και θα μαθαίνει την γνώση θα είναι πιο ώριμος και πιο ουσιαστικός, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι θα αποτελέσει σημαντικό εφόδιο για την μετέπειτα ζωή του.

της Ριζάκη Άννας – Μαθηματικός.

Ανάπτυξη παιδιού